El seu rebuig a tramitar la llei que reconeix els drets laborals dels informadors fa urgent l’aprovació de l’Estatut del periodista professional

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) lamenta profundament que el Congrés dels Diputats -amb l’única excepció d’Esquerra Unida-Iniciativa per Catalunya Verds (IU-ICV) i el Bloc Nacionalista Gallec (BNG)- s’hagi negat a tramitar el projecte de Llei de Reconeixement dels Drets Laborals dels Periodistes. Els grups parlamentaris que han votat en contra han perdut l’oportunitat de reparar la situació de precarietat i de greuge comparatiu amb els altres treballadors que sofreixen els anomenats periodistes a la peça, que són més del 30% de la professió. Tots els partits han dit reiteradament que coneixen aquesta situació, però ara que tenien l’ocasió d’ajudar a resoldre-la s’hi han negat.

La Junta Executiva Federal de la FeSP considera greu que molts grups parlamentaris argumentin, per a justificar el seu vot en contra, que la penosa situació laboral de milers de periodistes ha de resoldre’s per mitjà de la negociació col·lectiva. Aquests grups saben perfectament, perquè els ho hem transmès en més d’una ocasió, que la patronal de premsa diària i no diària es nega sistemàticament a abordar aquest problema, al·legant que aquests informadors no formen part de les plantilles empresarials; i saben, també, que els mitjans audiovisuals ni tan sols disposen d’un conveni del sector.

És més sorprenent encara que algun grup parlamentari hagi justificat el seu rebuig al projecte de llei amb l’argument que, si entrés en vigor, moltes empreses petites no podrien assumir els costos i tindria greus conseqüències econòmiques per a elles. Significa això que donen suport la continuïtat de les situacions d’absoluta il·legalitat en les quals desenvolupen la seva tasca milers de periodistes? Per ventura justifiquen la necessitat de portar a terme un expoli per raons econòmiques?

A pesar de la frustració que ha significat aquesta negativa de la immensa majoria del Congrés -i que ja ha provocat accions de protesta, com una concentració de més de 200 professors i alumnes de la Facultat de Comunicació de la Universitat de Sevilla-, la FeSP demana als grups parlamentaris que compleixin el que van dir en la sessió plenària en la qual van debatre aquest assumpte, on van afirmar que estan disposats a “agilitar” la tramitació del projecte d’Estatut del periodista Professional (EPP), que va ser admès pel congrés fa quinze mesos.

Des de la FeSP vam reclamar a tots els grups que, tal com han dit, treguin aquest projecte de llei del incompresible estat de gairebé paràlisi que es troba a la Comissió Constitucional i facin que sigui una realitat abans que finalitzi aquest any, tal com vénen reclamant milers de treballadors de la informació i les seves organitzacions sindicals i professionals més representatives, a pesar que hi hagi qui s’obstina, amb el suport dels grans mitjans de comunicació, a dir el contrari.

23 de febrer de 2006