La manera en què en el programa de Tele 5 que presenta Ana Rosa Quintana es va tractar la dona d’un acusat d’assassinat per aconseguir l’”exclusiva” que acusés al seu marit del crim de la nena Mari Luz, ha traspassat tots els límits de l’ètica que ha de regir sempre la professió periodística. Aquest lamentable comportament, totalment rebutjable, demostra una vegada més la necessitat que hi hagi una autoritat reguladora dels mitjans d’informació audiovisuals, no confondre amb la censura com intenten fer creure aquells que només busquen el seu negoci a costa de qualsevol mètode.

No serveix com a justificació que aquesta presentadora digui que han donat la notícia que qualsevol periodista voldria donar ni que Tele 5 faci recaure tota la responsabilitat en la productora Cuarzo, que fa el programa. Tant aquesta cadena i la productora com Ana Rosa Quintana i tots els que van assetjar a les pauses publicitàries a una dona amb evidents signes de patir alguna deficiència mental, fins que van aconseguir que acusés el seu marit -després d’haver declarat en el judici que era innocent -, són responsables d’un comportament que els periodistes rebutgem.

No és la primera vegada que s’ultratja una persona en una cadena de televisió i que finalment només acaba amb algunes crítiques, sense cap conseqüència per qui ho fa, cosa que afavoreix que el mitjà torni a repetir l’experiència per aconseguir audiència.

Donada aquesta situació, que es repeteix des de fa molts anys, la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) denuncia la intolerable manca de coratge cívic del Govern central i el Parlament espanyol, que permeten als propietaris d’alguns mitjans de comunicació vulnerar les normes més elementals de la decència, l’ètica professional i el sentit comú, per no promoure una regulació legal del periodisme.

Una vegada més, la FeSP fa una crida als parlamentaris -especialment als dos grups majoritaris, PSOE i PP- perquè assumeixin la seva responsabilitat de preservar el dret constitucional a la informació que té la ciutadania.

La FeSP demana a les organitzacions professionals que abandonin els pronunciaments buits com a única resposta a aquests casos, que no s’alineïn amb els interessos empresarials dels mitjans i defensin mesures eficaces per preservar la salut professional dels mitjans i per recuperar el prestigi de la professió periodística.