El IV Congrés de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) ha acordat reclamar que s’inclogui en el Règim General de la Seguretat Social –amb la corresponent cotització empresarial– a l’ampli col·lectiu de freelance, periodistes a la peça i col·laboradors/es. També ha demanat que, com succeeix en altres països de la Unió Europea, la seva feina sigui regulada en els convenis col·lectius i en un acord marc a negociar entre patronal i sindicats, que haurà d’establir remuneracions mínimes al mateix nivell que les del personal de plantilla, ja que sense aquest treball no seria possible elaborar el producte informatiu que ofereix l’empresa a la ciutadania. El congrés ha ratificat Agustín Yanel i Lola Fernández Palenzuela com a secretari i vicesecretària general de la Federació respectivament.

Al congrés, celebrat a Madrid el 5 de maig amb el lema Del ‘precariodismo’ al ‘PerioDigno’, s’ha analitzat la greu situació de precarietat que viuen els i les periodistes i comunicadors a Europa i a Espanya, en una taula de debat que ha comptat amb la intervenció de Ricardo Gutiérrez, secretari general de la Federació Europea de Periodistes (FEP, a la qual pertany la FeSP); Luis Palacio, director de Digimedios i de l’Informe Anual de la Professió Periodística de l’Associació de la Premsa de Madrid (APM), i María Navarro Limón, excoordinadora general de la Xarxa de Mitjans Comunitaris (ReMC).

També s’ha debatut la situació de les dones periodistes, en una taula que ha reclamat la igualtat real entre homes i dones a les empreses de comunicació. Han intervingut Montse D. Medina, secretària d’Igualtat del sindicat Unió de Professionals de la Comunicació de Canàries (UPCC); Lola Fernández Palenzuela, vicesecretària general de la FeSP, i Elena Tarifa, exsecretaria d’Igualtat del Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC).

La FeSP, una organització federal que està integrada per sindicats d’àmbit autonòmic, ha acordat modificar i reforçar la seva estructura per atendre professionals de comunitats on encara no existeix un sindicat adherit a la Federació però que volen afiliar-se a aquesta organització, cosa que ara no poden fer perquè la FeSP no afilia directament sinó els seus sindicats.

Al congrés també han aprovat diferents resolucions, entre altres aquestes: sobre la radiotelevisió pública, l’exigència d’igualtat entre homes i dones a les empreses de comunicació i en els seus productes informatius, les dificultats dels periodistes per informar de la repressió a la zona del Rif (el Marroc), la situació dels mitjans de comunicació comunitaris sense ànim de lucre, els estudiants en pràctiques o el treball dels informadors a Palestina.

El fins ara secretari general de la FeSP, Agustín Yanel, del Sindicat de Periodistes de Madrid (SPM), ha estat reelegit per continuar altres quatre anys en aquest càrrec. Lola Fernández Palenzuela, del Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA), que des de juliol de 2017 era provisionalment la vicesecretària general, ha estat ratificada pel congrés.

Agustín Yanel, llicenciat en Periodisme per la Universitat Complutense de Madrid, va treballar en les agències Europa Press i Efe fins que en 1989 va ser cridat per formar part de l’equip fundacional del diari El Mundo. Allí es va encarregar de la informació judicial i posteriorment de la crònica parlamentària, i durant anys va presidir el comitè d’empresa. Ha col·laborat en tertúlies de radi i televisió i és columnista del digital Encastillalamancha.es. En 1999 va ser un de fundadors del Sindicat de Periodistes de Madrid (SPM), en el qual ha estat secretari general.

Lola Fernández Palenzuela, llicenciada en Periodisme per la Universitat del País Basc i doctora en Comunicació per la Universitat de Màlaga, ha estat fundadora i secretària general del Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA) fins a 2017. Forma part del grup de comunicadores que han engegat la publicació digital de feminisme andalús La Poder i és la directora de comunicació de la Fundació Euroárabe, a Granada.

6 de maig de 2018