El president de la Federació Europea de Periodistes (FEP), Mogens B. Bjerregård, i el secretari general, Ricardo Gutiérrez, han mantingut una reunió telemàtica amb la vicepresidenta de la Comissió Europea de Valors i Transparència, Věra Jourová per tractar sobre els efectes de la COVID-19 en el periodisme i en els mitjans. Els dos dirigents van manifestar la gran preocupació de la FEP pel que fa a les mesures d’emergència contra la llibertat de premsa preses per diversos estats europeus, començant per Hongria. El COVID-19 està generant un retrocés global en llibertat de premsa. Davant d’aquesta pandèmia, els ciutadans europeus necessiten periodistes professionals amb més seguretat econòmica més que mai. La UE hauria de prendre mesures i animar els seus Estats membres a adoptar-les com més aviat millor..

Amb relació a la desinformació, Bjerregård i Gutiérrez van insistir en què el periodisme professional, el periodisme ètic, l’alfabetització mediàtica i la transparència són els millors antídots contra la desinformació. La UE ha d’elaborar un pla per combatre la desinformació que per ser creïble ha d’integrar necessàriament aquestes quatre dimensions:
• Suport al periodisme professional
• Consells de regulació en cada país europeu
• Compromís en alfabetització mediàtica
• Polítiques fortes sobre transparència i accés a la informació

Suport financer
La FEP també va fer una crida a la Unió Europea per donar suport econòmic al sector dels mitjans de comunicació, com a vital per a la democràcia. Es va plantejar a Jourova que la UE ha d’aconseguir que cadascun dels seus estats membres posi en marxa sense demora un pla de recuperació de mitjans. En lloc de les retallades d’impostos de les empreses o les retallades de seguretat social i les recompenses d’accions, necessitem mesures específiques que posin més periodistes sobre el terreny. Els plans de recuperació de mitjans de comunicació de la UE i els mitjans nacionals han d’incloure:
• Incrementar el finançament estatal per a mitjans públics
• Suport financer directe a les redaccions diàries i setmanals: subvencions directes i d’emergència per finançar feines de redacció en punts comercials compromesos amb cobertura local; préstecs empresarials diferits o sense interès; crèdits d’impostos sobre el salari del personal de les redaccions; crèdits d’impostos de les llars per subscripcions remunerades a punts de premsa locals; augment de la publicitat pública o de serveis públics als establiments locals…
Les subvencions seran distribuïdes per un organisme independent, tenint en compte criteris objectius (pèrdua demostrada d’ingressos publicitaris, mitjans locals independents en perill d’extinció
• La UE i els fons nacionals d’innovació de notícies han de donar suport a través d’un organisme independent incloent-hi organitzacions de periodistes, nous enfocaments en el periodisme, específicament a nivell local o comunitari. Aquest organisme distribuirà ajuts per donar suport al periodisme d’investigació independent i basat en la comunitat i a les novetats, entre altres novetats. Aquests fons es podrien mantenir mitjançant un petit impost (2%) sobre anuncis en línia orientats a les plataformes en línia.
• Ajuts per a la subscripció als mitjans impresos o en línia oferts a tota la ciutadans de la UE de 18 a 19 anys.

La vicepresidenta de la Comissió Europea va prometre que retransmetria aquestes demandes i ens tornaria a veure en dues setmanes. Mentrestant, demana a totes les organitzacions estatals de periodistes que pressionin els seus respectius governs per obtenir ajuda específica de l’Estat. Va assegurar que la Comissió Europea no s’oposaria en cap cas a la concessió d’aquest ajut.

Alguns països ja han aprovat mesures directe per a periodistes (sobretot a Itàlia i Malta). La FEP demana a tots els seus sindicats membres que comparteixin aquesta informació amb el secretariat per tal que es puguin difondre al conjunt de l’organització. Aquest, per la Federació, seria un acte de solidaritat.

Flux lliure d’informació
La FEP també demana als seus membres que facilitin informació sobre si els i les periodistes de cada país gaudeixen de llibertat de moviments i la possibilitat de traspassar fronteres en el transcurs de la seva tasca (diversos estats ofereixen aquesta possibilitat per a professions «vitals» i «crucials»). Els dos dirigents de la FEP van traslladar a Jourova el seu criteri que «el periodisme hauria de ser considerada com una professió vital».

La Federació Europea de Periodistes ha implementat un espai a la seva pàgina web amb informació específica en relació al COVID-19 que inclou accions i recursos rellevants. Alguns d’aquests també els podeu trobar a la pàgina web de l’SPC i també de la FeSP.