La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) se suma a la jornada europea ‘Dempeus pel periodisme’ que aquest any té com a objectiu denunciar la pèrdua de pluralisme

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) se suma a la jornada europea Dempeus pel periodisme, que se celebra el 5 de novembre, i denuncia que la concentració de la propietat dels mitjans de comunicació en poques mans provoca una evident reculada en el pluralisme i perjudica la qualitat de la informació. Per setè any consecutiu, la Federació Europea de Periodistes (FEP) –a la qual pertany la FeSP– ha convocat aquesta jornada de lluita per defensar un marc laboral i legislatiu adequat per als professionals del periodisme, requisit indispensable perquè la ciutadania pugui rebre una informació veraç, plural i de qualitat. En aquesta ocasió, el 5 de novembre està dedicat als perills que implica la creixent concentració en la propietat dels mitjans de comunicació a Europa i el seu impacte en la qualitat del periodisme i en la greu deterioració de les condicions de treball dels professionals.

La informació s’ha convertit cada vegada més en una mercaderia quan hauria de ser un servei públic al qual té dret la ciutadania, un dret humà i constitucional. En una societat veritablement democràtica, la informació ha de ser el suport sobre el qual se sustenten la resta dels drets per poder ser exercits.

La FEP ha denunciat l’enorme concentració de mitjans que acaparen els sis grans grups europeus de comunicació. A Espanya també existeix aquesta concentració, i bona prova d’això és el cas de Atresmedia i Mediaset, dues cadenes que aconsegueixen el 60% de les audiències televisives amb els seus diversos canals i s’enduen el 87% dels ingressos. Aquí, a més, la situació s’agreuja perquè no existeix cap llei que reguli el dret a la informació i el periodisme professional, un fet que, tret de comptades excepcions, no es dóna ni a la Unió Europea ni en gran part del món.

La FeSP, una vegada més, demana al Govern espanyol i als grups parlamentaris que promoguin amb urgència una legislació en aquestes matèries en consonància amb una democràcia moderna. No hauran d’inventar res, solament analitzar les normatives que existeixen en d’altres països i traslladar-les a Espanya. A Europa, l’últim cas és el Regne Unit, amb la promulgació de la Royal Charte que entrarà en vigor el proper 1 de gener. També disposen de totes les disposicions comunitàries i de valuosíssims informes d’organismes tan solvents com la Unesco.

L’Executiu de Rajoy i els parlamentaris espanyols també poden ser més ambiciosos i inspirar-se en les legislacions que s’estan aprovant en diferents països de Llatinoamèrica, on han regulat per llei la concentració en la propietat dels mitjans i fins i tot estan posant límits a qui pot invertir en un sector tan sensible com la informació. Alguns d’aquests països han incorporat al seu ordenament jurídic mesures tan democràticament recomanables com la distribució de l’espai radioelèctric a parts iguals entre els operadors públics, els privats i els moviments socials sense ànim de lucre, l’anomenat tercer sector de la comunicació.

En aquest 5 de novembre, la FeSP fa una crida als periodistes i al conjunt de la societat perquè reclamin i donin suport a mesures que permetin afavorir el pluralisme en els mitjans i evitin la concentració de la propietat en mans d’uns pocs que utilitzin la informació en benefici propi, sigui per als seus interessos econòmics o polítics i no com un be social.

4 de novembre de 2011