Gravar abusos policials és tan arriscat que a part de ser objecte d’agressions per part dels agents antiavalots pot costar una multa de fins a 30.000 euros. Això serà així si la reforma de la Llei de Seguretat Ciutadana que promou el ministre de l’Interior, Jorge Fernández Díaz, prospera en el seu actual redactat. Coincidint amb l’inici del treball en comissió al Congrés dels Diputats, Amnistia Internacional (AI) ha iniciat una campanya amb el títol #dretaprotestar on considera que els parlamentaris «han de protegir el dret de reunió, expressió i informació i exigir canvis en el Projecte de Llei». Amb aquest motiu ha fet arribar a tots ells un vídeo en el qual demostra com està en perill el dret a la informació a Espanya i per aquest motiu insta als diputats a modificar el text actualment en discussió.

El vídeo recull una sèrie d’imatges en les quals les forces i cossos de seguretat de l’Estat copegen, insulten i impedeixen els enregistraments de periodistes que estan desenvolupant la seva activitat professional durant diferents manifestacions. Amnistia Internacional explica en l’escrit on s’informa de la campanya que l’organització «porta anys documentant abusos policials per part dels agents antiavalots en les protestes. Si s’aprova l’article 36.26, que sanciona l’ús no autoritzat d’imatges d’autoritats o membres de les forces i cossos de seguretat, tant el dret d’informació com altres drets humans estarien perillant», ha assegurat Esteban Beltrán, director d’AI Espanya. «Gravar aquest tipus d’imatges podria ser sancionat fins a amb 30.000 euros de multa», ha afegit Beltrán.

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) i el Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC) ja han expressat en més d’una ocasió el seu rebuig a les noves disposicions que la reforma de la Llei de Seguretat Ciutadana que impulsa el Govern espanyol inclou. Sempre han defensat que el dret a la informació de la ciutadania ha de ser una de les màximes prioritats en una societat veritablement democràtica i que tot allò que s’encamini a escapçar-la és un camí que mai s’ha de prendre.