Un 80% dels reporters, càmeres, ajudants de càmera i productors del programa Andalucía Directo que emet cada tarda Canal Sur Televisión, ha secundat la primera jornada de vaga convocada per l’assemblea de treballadors. D’aquesta forma, el programa no es va poder emetre aquesta tarda. En aquesta jornada, membres del programa han estat atesos a Granada pel president de la Junta d’Andalusia, Manuel Cháves, qui s’ha compromès a parlar amb el Director General d’RTVA per tal d’arribar a una solució del conflicte laboral.

De les 49 persones d’Andalusia Digital Multimèdia que avui dia realitzen el programa, 39 han participat a la primera jornada de vaga i dels deu restants, cinc es troben de baixa mèdica.

Amb el lema «Andalucía Directo de dol. La meva precarietat és la teva desinformació» els treballadors del programa s’han concentrat davant les delegacions de la Junta d’Andalusia de cadascuna de les vuit capitals de província, així com davant de la Conselleria d’Ocupació, a Sevilla, on després d’informar els mitjans de comunicació del conflicte laboral que pateixen, han lliurat a totes les ciutats un escrit dirigit al Conseller d’Ocupació per informar de la seva situació.

Els membres del programa de Granada, a la sortida de la Delegació de la Junta d’Andalusia, s’han dirigit cap a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, on estava prevista la visita en campanya electroal del president de la Junta d’Andalusia, Manuel Cháves, qui els ha atès a la seva entrada al recinte i s’ha compromès «a parlar amb el Director General d’RTVA».

Els treballadors i treballadores d’Andalusia Digital Multimèdia han arribat a aquesta situació després de diversos intents d’asseure’s a parlar amb representants de l’empresa, des del mes de juliol passat. Tan sols el 16 de gener van accedir a asseure’s, just dos dies abans de la convocatòria d’una mesa informativa a la porta de la gal·la del desè aniversari del programa. Després, els responsables de l’empresa ADM només han volgut reunir-se per negociar els acomiadaments de diversos treballadors i en cap cas per regularitzar la precarietat laboral, situació en la qual es troba la plantilla.

És per tot això pel que el 26 de febrer passat es van iniciar mobilitzacions, vestint-se tots els treballadors de dol, entre els quals hi havia els reporters del programa. Després de demanar la mediació del SERCLA (Sistema Extrajudicial de Resolució de Conflictes Laborals d’Andalusia) el dilluns 3 de març el comitè de vaga va acudir a l’acte de conciliació amb l’advocat de la companyia sense que aquest accedís a cap tipus de negociació amb els empleats.

Els treballadors d’Andalucía Directo estan desenvolupant el seu treball en condicions precàries: jornades laborals que excedeixen de bon tros les 35 hores setmanals que marca el conveni del sector, en règim de jornada partida (aproximadament 50 hores), amb salaris que amb prou feines arriben als 1.000 euros mensuals (sense retribució de festius, ni increment de l’IPC) o sense assegurança d’accidents, malgrat que es passen bona part del dia a la carretera. Tampoc les seves condicions laborals, regulades per un conveni obsolet que no s’actualitza des de l’any 2002, han estat adaptades a la nova normativa ni a la Llei d’Igualtat.

Les mobilitzacions de les dones i homes que treballen a Andalucía Directo, continuaran amb la convocatòria de vaga per a les jornades de matí dimecres 5 i divendres 7. Així mateix, també s’han previst aturades per a totes les jornades del 16 al 21 de març, coincidint amb el programa especial de Setmana Santa que Andalucía Directo realitza habitualment des de fa deu anys.