El passat 9 d’octubre els informatius de TVE van emetre una notícia que, sota el títol ‘El triangle de l’anarquia europeu’, assenyalava els mitjans alternatius Kaosenlared, Agència d’Informació 29-S, La Haine i altres, com fòrums a Internet on “es relacionen i mobilitzen” els protagonistes dels aldarulls a què feia referència la notícia, amb imatges de la jornada de la vaga general del 29 de setembre a Barcelona.

Arran d’una queixa presentada per la secció sindical de CGT a RTVE, el Consell d’Informatius ha emès una resolució en la qual assenyala, pel que fa a aquest reportatge:
– Es difonen imatges la correspondència de les quals amb la informació ni s’aclareix ni està provada.
– En el TD1, el conjunt de la informació resulta imprecisa. En el TD2, es concreta. Una millor supervisió podria haver detectat les imprecisions de la primera versió abans que s’emetés.
-No es contrasta la informació
-No es respecta el dret a la presumpció d’innocència
-No s’expliquen les fonts.

Per tot això el Consell recomana:
“Cal extremar la precaució per no oblidar mai les fonts informatives i respectar sempre la presumpció d’innocència. A més, cal matisar les informacions sensibles, perquè les generalitzacions són perilloses, no es pot ficar tothom al mateix sac. Hem de tenir presents les recomanacions de l’Estatut d’Informació, dels codis ètics periodístics i del llibre d’estil de TVE”.

En aquest sentit s’esmenta:
“Els periodistes tenen l’obligació de citar sempre les fonts, respectar la presumpció d’innocència i aclarir els conceptes equívocs. A més d’evitar les afirmacions o dades imprecises que puguin lesionar la dignitat i crèdit de persones i institucions “(Estatut d’Informació de RTVE art. 9.3, 9.4 i 9.14 .2).

“Els caps de secció, editors i altres responsables de contingut han d’extremar el control de qualitat per evitar que s’obviïn les fonts, no es respecti la presumpció d’innocència i es donin els aclariments necessaris per fer una informació rigorosa que no lesioni la dignitat ni el crèdit de persones i institucions “(Llibre d’estil RTVE, 1.1.4.2, paràgraf 60 3).

“Si és necessari, els editors han d’assignar més temps a les peces per garantir que apareguin totes les fonts, es respecti la presumpció d’innocència i es pugui precisar la informació de manera adequada” (Llibre d’estil RTVE, 2.2.1., sobre la Rigidesa en l’assignació de temps, línies 3,4 i 5 4).

“No es pot signar com “Equip d’investigació” un tema que no ho és” (Llibre d’estil RTVE, 1.1.4.4., sobre La informació pròpia, paràgrafs 30 i 40) .