Crida a les candidatures al Parlament de Catalunya el 27-S

Els darrers esdeveniments produïts en la direcció de la CCMA han agreujat el partidisme i la ingerència del govern (i aliats) en el nomenament i destitució de membres del Consell de Govern o càrrecs directius, que ara es poden fer per majoria absoluta gràcies a la contrareforma del 2012 votada per CiU i el PP.

S’ha visualitzar de cara a l’opinió pública el mercadeig partidista i la utilització barroera de les majories per acabar de matar el consens polític que ha de ser a la base de la direcció i la gestió dels mitjans públics de la Corporació.

Aquesta legislatura el Parlament ha demostrat la seva incompetència per legislar sobre una matèria en què ja s’havia avançat a través d’una ponència conjunta, i quan ja s’havien fet les compareixences de representants acadèmics, sindicals, professionals i del món de la comunicació, la immensa majoria dels quals van reiterar la necessitat d’independència i professionalitat en la direcció i la gestió, a través dels consens o de majories qualificades que excloguessin les majories absolutes, letals per al funcionament d’aquests mitjans, perquè llavors es transformen en camps de batalla entre govern (i aliats) i l’oposició.

Sembla que la ciutadania i els professionals estiguem condemnats a no sortir de la nòria de la governamentalització dels mitjans públics, que aquest Parlament va semblar abandonar en el debat sobre l’Audiovisual de 1999, que no ho va aconseguir fins el 2007, i que amb el triomf de la dreta a Catalunya i a Espanya, va recaure en les més ràncies tradicions d’incomprensió absoluta de la necessària independència d’uns mitjans, que si no ho són, no poden anomenar-se públics.

Reclamem de totes les candidatures que es presentin el 27-S un pronunciament clar i rotund, sense dobles paraules ni dobles sentits, a favor del pluralisme, la independència i la neutralitat de TV3 i Catalunya Ràdio, que per ser garantides reclamen òrgans de gestió i control professionals i independents, de manera que els mitjans no siguin corretges de transmissió ni del govern ni dels partits. Que garanteixin a més la participació social i dels treballadors, i que es guiïn per la divisa que la seva propietària és la ciutadania, i no el govern ni els partits polítics.

Barcelona, 28 de juliol de 2015