Setmana de mobilitzacions dels treballadors dels mitjans de comunicació davant els anuncis de les empreses de retallar pressupostos i acomiadar personal. En mitjans públics és el cas dels treballadors de Catalunya Ràdio i l’ACN que protesten contra les retallades en els respectius pressupostos que impliquen, segons els comitès respectius, un canvi del model de mitjans públics. En alguns casos les retallades han implicat la supressió de serveis dels corresponsals, cas de TV3 i Catalunya Ràdio, mentre que a l’ACN suposarà reducció de plantilla i rebaixes salarials.

Els treballadors de Catalunya Ràdio han iniciat aquesta nit una acampada davant els estudis de l’emissora, més de 100 treballadors s’han trobat a la Diagonal i s’han instal•lat una trentena de tendes de campanya. També s’ha fet una assemblea per parlar d’iniciatives futures. Segons fons del comitè d’empresa, a l’inici de la concentració “ens han acompanyat treballadors de Televisió de Catalunya i membres del comitè d’empresa de l’ACN. També el diputat del Parlament per la CUP, David Fernández; el secretari general de CCOO a Catalunya, Joan Carles Gallego, el president de l’SPC, Ramon Espuny, i els músics Caim Riba i Feliu Ventura, que han vingut a donar suport als treballadors de la ràdio”.

S’hi estaran fins a les 16 hores quan tindrà lloc una reunió de la comissió negociadora de conveni. Fonts del comitè afirmen que veuen difícil que l’empresa faci marxa enrere en la supressió de la trentena de corresponsalies però esperen que s’aclareixin els plans que hi tenen per a la ràdio. Remarquen que “eliminar corresponsals amb l’argument que el territori es cobrirà amb plantilla és un engany, perquè de la trentena de corresponsals es passarà a set persones, que es resten de la redacció d’informatius”.

Per la seva banda, els treballadors de l’ACN fan vaga des de les 0.30 hores de dilluns fins a les 0.30 hores de dimarts per protestar contra les retallades que preveu el Govern “que suposaran l’acomiadament d’una part de la plantilla i un canvi de model”, segons un comunicat del comitè d’empresa que afegeix “tot i que encara no s’ha concretat l’abast de l’ajust, aquesta nova tisorada podria suposar un nombre substancial d’acomiadaments que provocaria un canvi de model i de filosofia del mitjà”. Aquesta situació es produeix quan “ara mateix la plantilla ja es troba en una situació de mínims per dur a terme la tasca pròpia d’una agència nacional”. Els periodistes treballen sense unitats mòbils i afirmen que “un sol periodista pot arribar a encarregar-se del text, la fotografia i el vídeo d’una convocatòria de premsa”.

Inicialment, la convocatòria de vaga es repetia dimecres però divendres l’assemblea de treballadors va acordar limitar-la a un sol dia ja que la direcció s’ha compromès a transmetre tota la informació necessària.

Aquesta setmana també estan cridats a la mobilització els treballadors d’Edicions Primera Plana. Faran vaga els pròxims dies 10 i 11, a més de mantenir una vaga de signatures, per protestar contra l’anunci de l’empresa de tancar la rotativa de Parets i acomiadar 102 treballadors.

Empresa i comitè intercentres negocien amb la mediació de la Generalitat, però els treballadors es queixen que l’empresa manté una actitud tancada a la negociació i no presenta cap proposta alternativa acceptable, mentre que el comitè ha posat sobre la taula diverses propostes que inclouen baixes voluntàries i un ERO temporal.