La Federació Europea de Periodistes (FEP) va participar a París els dies 17, 18 i 19 de juliol 2017 en una trobada conjunta amb el Centre Europeu per a la Llibertat de Premsa i dels Mitjans de comunicació (ECPMF en les seves sigles en anglès), Reporters sense Fronteres (RSF) i Índexs Censorship, amb la finalitat d’analitzar la situació dels mitjans de comunicació a França. La reunió responia a la situació que pateixen molts periodistes, que han estat recentment víctimes d’atacs tant físics com verbals, i que veuen com les seves condicions laborals es degraden seriosament des de fa uns anys. La investigació ha posat de manifest una inquietant decadència de la llibertat de la premsa a França.

Una vintena de persones han estat entrevistades en el marc de la missió, entre les quals hi ha periodistes, representants d’organitzacions no governamentals i dels sindicats. Aquests últims han alertat sobretot sobre el problema de la forta concentració dels mitjans de comunicació, avui en mans d’un grapat de magnats, d’altra banda accionistes en el sector del luxe, de l’aeronàutica o de la telefonia. Un perill total per al pluralisme, aquest fenomen té greus repercussions en la qualitat de la informació. Entre les solucions proposades, l’SNJ, l’SNJ-CGT i la CFDT-Periodistes han destacat la necessitat d’actualitzar la llei sobre la concentració dels mitjans de comunicació, avui totalment obsoleta.

La violència policial contra els periodistes durant les manifestacions, i sobretot els fotògrafs i equips de filmació, ha estat durament denunciada per nombrosos periodistes entrevistats. Cobrir aquests esdeveniments s’ha convertit en un risc i sembla que el distintiu “Premsa” ja no és suficient per protegir els informadors dels cops. RSF ha documentat fins a deu incidents dels quals n’ha informat al Defensor dels Drets a França, Jacques Toubon.

La degradació de les condicions laborals dels periodistes toca també França. Els contractes temporals i els col·laboradors s’han convertit en una cosa corrent. La reducció dels efectius i la sobrecàrrega laboral han provocat un considerable augment de les malalties professionals i la independència dels periodistes es troba forçosament minada per aquesta precarització. Els sindicats francesos han alertat igualment sobre una nova forma de contracte, l’autoocupació, imposat per les empreses de comunicació en detriment de l’estatus protegit de pigiste –periodista a la peça o col·laborador– i forçant els periodistes a renunciar als seus drets.

Les lleis antiterroristes són considerades igualment per molts com una amenaça a la llibertat de la premsa i un fre en el treball periodístic. Finalment, la manca de diversitat a les redaccions, així com el silenci informatiu del nou president, Emmanuel Macron, i de la classe política en general, han estat també identificats com a amenaces a la pluralitat de les opinions i a la llibertat d’informar. La FEP anuncia que el setembre es publicarà l’informe complet amb una llista de recomanacions.