Els periodistes volem manifestar la nostra profunda preocupació per l’impacte de la crisi en els mitjans de comunicació. Considerem que els acomiadaments, regulacions d’ocupació i tancament de mitjans estan prenent unes dimensions que, més enllà del problema laboral que representen, afectaran la qualitat de la informació i la pluralitat de veus que necessita una democràcia.

En el cas dels mitjans de comunicació, a la recessió global se suma una crisi de model generat pel canvi d’hàbits socials i per l’impacte de les noves tecnologies. Per tant, considerem que tota reestructuració ha de contemplar plans de futur que garantitzin la continuitat dels mitjans i no se centrin únicament en la reducció de plantilles o en prescindir dels periodistes que treballen com a col·laboradors.

La funció social dels mitjans de comunicació justifica la sol·licitud d’ajuda pública per part dels editors. Però aquestes ajudes als mitjans han d’estar sempre vinculades a plans que tinguin com a primer objectiu preservar l’ocupació i assegurar el futur de les empreses. El treball dels professionals constitueix el principal valor dels mitjans i la garantia de servei a la societat. En aquest sentit, entenem que els editors han de comptar amb l’aportació dels professionals a l’hora de buscar alternatives i dissenyar les estratègies de futur per tal de superar la crisi.

Els periodistes volem recordar a la societat que tota pèrdua de qualitat i pluralitat en la informació significa un retrocés en els valors de la democràcia. Per aquest motiu, diem al Govern que no pot restar aliè a l’esforç col·lectiu que serà necessari per superar la crisi dels mitjans de comunicació i li demanem la convocatòria d’una mesa d’estudi de la situació amb la presència de totes les organitzacions professionals i de tots els actors de la comunicació. A l’espera d’aquesta reunió, sol·licitem a les administracions que paralitzin l’autorització de qualsevol reajustament laboral mitjançant un ERO (Expedient de Regulació d’Ocupació) o procediments similars.

*Entitats firmants:
Asociación de la Prensa de Madrid
Comisiones Obreras – FCT
Col·legi de Periodistes de Catalunya
Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP)
Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia
Unió General de Treballadors – FeS