La Unió de Professionals de la Comunicació de Canàries (UPCC) ha criticat que el premi periodístic de la cadena hotelera Mare Nostrum Resort -que pertany al hòlding català del sector Expohoteles & Resort- fomenti la xenofòbia i el racisme. El Sindicat demana la retirada del guardó i una rectificació de l’empresa. L’acte d’entrega de la VI edició de Premis de Periodisme, que la cadena hotelera Mare Nostrum Resort patrocina des de fa uns quants anys, es va dur a terme el 15 de juny passat i el guanyador del primer premi, dotat amb 12.000 euros, va ser Carlos Lugo Sosvilla pels seus articles La Yihad Islàmica. L’obsessió del Marroc per conquistar Canàries (I i II), publicats al diari El Dia, els dies 24 i 25 de novembre de 2006.

La UPCC ha fet públic el seu rotund rebuig amb el lliurament d’aquest reconeixement al citat article per resultar ofensiu i inoportú en el tractament que efectua sobre la immigració. Així mateix, ha instat formalment les persones que van formar part del jurat del concurs a revisar aquesta decisió i retirar el premi. De forma paral·lela, s’ha sol·licitat als representants de la cadena Mare Nostrum Resort que facin públiques les raons i els criteris aplicats per premiar aquest text, que posseïx manifests continguts xenòfobs i despectius envers la cultura musulmana.

Si bé la llibertat d’expressió i opinió són drets inalienables de les persones, això no pot ser excusa per no exigir la preservació d’altres drets recollits en la Declaració Universal dels Drets Humans, proclamada per l’Assemblea General de les Nacions Unides del 1948. A més, l’article 501 del Codi Penal estableix que «els que provoquessin la discriminació, l’odi o la violència contra grups o associacions per motius racistes o la pertinença dels seus membres a una ètnia o raça seran castigats amb la pena de presó d’un a tres anys», amb la qual cosa es fa evident que no totes les opinions són vàlides a l’hora d’expressar les idees, sent més greu encara el fet de premiar aquest tipus de manifestacions. El comunicat íntegre sobre aquesta qüestió fet públic per la UPCC el 10 de juliol passat es pot consultar a la web de la upcc.