L’Assemblea Nacional de la Federazione Nazionale Stampa Italiana (FNSI) va aprovar el passat 17 de juliol el nou conveni del sector subscrit amb la patronal FIEG que, per primera vegada, inclou la regulació de les condicions laborals dels periodistes a la peça i freelancers. El document va ser aprovat per 33 vots a favor, contra 26 no i 7 abstencions; la qual cosa evidencia el conflicte que ha generat aquest acord entre els professionals de la informació italians. Si bé des de fa anys es venia lluitant perquè els periodistes «autònoms, els de els mitjans on-line i els freelancers» fossin inclosos al conveni estatal i estessin coberts pels acords per a periodistes dins de la Seguretat Social italiana, la discrepància ha sorgit pel salari mínim fixat per a les col·laboracions.

Des de la direcció de la FNSI –el sindicat professional dels periodistes italians– s’admet que «no és el que volíem» però que després de mesos de negociacions ha estat el millor que es va poder obtenir, que es tracta de mínims i, abans de l’acord, hi havia periodistes en condicions inferiors. Mentrestant, des de l’Ordine dei Giornalisti (semblant a un col·legi professional) s’acusa la FNSI d’haver acceptat un acord que vulnera els drets laborals fixats en la Constitució italiana i amenaça amb denunciar-ho davant la justícia.

L’acord, que abasta a la totalitat de periodistes de l’albo (carnet professional) fixa el nombre màxim de «col·laboració contínua i coordinada» que han de realitzar-se al llarg de l’any per entrar en aquest conveni i les tarifes mínimes segons la plataforma perquè es treballi i la periodicitat del mitjà, englobant tot tipus i format de col·laboració. Per exemple, per als professionals dels diaris es fixen menys de 144 articles per any o 12 articles al mes, amb textos de menys 1.600 caràcters cadascun i s’estableix una tarifa mínima de 250€/mes i 3.000€/any. Aquests barems són els que estan en el debat obert al si de la professió. El conveni també acorda que, a partir d’ara els periodistes a la peça tenen dret a indemnització per acomiadament i a ser inclosos en el règim per a periodistes de la Seguretat Social. Al mateix temps, els becaris o estudiants en pràctiques poden exigir ser retribuïts per la seva tasca, la qual cosa no estava reglada fins ara. El pacte inclou igualment un nou programa constant de l’Executiu italià que injectarà 120 milions d’euros per estimular l’ocupació de joves en el sector dels mitjans de comunicació.