El nou conveni col·lectiu signat pel sindicat de periodistes suec amb la patronal del sector cobreix tots els periodistes, tant els col·laboradors com els que estan en plantilla. El president del Sindicat Suec de Periodistes (SJF), Jonas Nordling, afirma que l’acord signat «és un pas important per enfortir la posició dels periodistes a la peça a Suècia». El president de la Federació Europea de Periodistes (FEP), Mogens Blicher Bjerregård, va felicitar ràpidament els col·legues suecs pel que va qualificar com un «impressionant conveni col·lectiu per a tots els col·laboradors».

És important assenyalar que l’acord es refereix a tots els professionals independents [a la peça, en la nomenclatura de molts països europeus] dels mitjans de comunicació que pertanyen a Almega Medieföretagen (l’organització patronal del sector). Segons el sindicat suec, el nou conveni col·lectiu entrarà en vigor l’1 de setembre, 2015 i tots els membres independents es beneficiaran de millores en diversos punts. Per primera vegada, totes les àrees d’obres independents, inclosa la radiodifusió comercial, està inclosa en el nou acord. Les mateixes regles s’aplicaran a tots els treballadors dels mitjans. L’SFJ impulsarà una campanya per informar els seus afiliats sobre els seus drets.

L’acord també inclou una clàusula que garanteix una indemnització quan un periodista a la peça perd la seva col·laboració contractual. També es reconeixen part de l’acord permanent entre els interlocutors socials les assignacions independents per a un mateix client (sigui quin sigui l’àmbit). Anteriorment aquesta regla estava restringida als informadors independents que treballaven per a diaris i revistes. L’acord estableix que els mitjans pagaran, a més dels honoraris, despeses extres als periodistes a la peça en relació amb la seva assignació.

Les empreses de comunicació van acordar informar els seus membres de l’existència d’una oficina per calcular les despeses creada pel Sindicat Suec de Periodistes amb la finalitat d’utilitzar un preu just amb els treballadors independents per les seves tasques. El conveni entrarà en vigor el proper mes de setembre, data en la qual l’SFJ difondrà a través de la seva pàgina web un informe més explícit sobre els detalls del nou conveni col·lectiu per als periodistes a la peça suecs.