A les 10 d’aquest vespre, totes les televisions havien mostrat la violència desproporcionada dels Mossos d’Esquadra contra els manifestants que protestaven pel desallotjament de les instal·lacions de la Universitat de Barcelona.

També s’havien fet públiques les protestes de les organitzacions professionals dels informadors contra les agressions a fotoperiodistes i càmeres de televisió, a les quals pretenia respondre el director general de la policia dient que no era fàcil distingir manifestants de fotògrafs, i que a l’hora de picar amb la porra esquenes i cames s’havia seguit el protocol previst….

Les organitzacions d’estudiants se sumaven a les crítiques, i des de l’àmbit polític es demanaven explicacions sobre el comportament dels Mossos i l’oportunitat de les càrregues al carrer.

Doncs bé, quan podria semblar que des dels alts càrrecs d’Interior haurien recomanat moderació, davant el penós espectacle que estava donant una policia que es vol «de proximitat», els Mossos han tornat a carregar als carrers de Barcelona i, novament, han agredit representants dels mitjans de comunicació.

Entre altres, han estat agredits periodistes de La Vanguardia, d’ADN, d’El País, de Catalunya Ràdio, de BTV, de Vilaweb i de RAC-1, i també un equip de TVE-Sant Cugat, un membre del qual, Joan Francesc Escrihuela, delegat sindical del Sindicat de Periodistes, ha estat llençat al terra i ha hagut de ser atès en una ambulància. A la pàgina web del sindicat es pot llegir la seva crònica dels fets.

Recomanem els Mossos d’Esquadra que aprenguin a distingir entre manifestants i informadors, que acostumen a portar micròfons i càmeres de fotografia i de televisió, i que intenten garantir el dret constitucional a la informació, un dret que la policia catalana hauria de ser la primera a respectar.

Recordem també que el Conseller Saura va afirmar fa uns mesos que seria obligatori pels Mossos lluir en lloc visible el seu TIP (nº d’identificació), que avui no es podia veure de cap manera, obstaculitzant així qualsevol possible denúncia dels professionals agredits.

Barcelona, 18 de març de 2009