El V Congrés del Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC), celebrat els dies 12 i 13 de novembre a l’Ateneu Barcelonès, ha reelegit Dardo Gómez com a president de l’organització encapçalant una candidatura composada per catorze persones més. D’altra banda, arran dels diferents debats realitzats, els participants en el V Congrés van aprovar una resolució en la qual s’insta els grups parlamentaris del Congrés dels Diputats a tirar endavant un Estatut del periodista professional (EPP) que sigui realment un instrument eficaç per defensar el dret a la informació de la ciutadania, cosa que només podrà ser si el text final garanteix als periodistes la seva independència davant les pressions de què puguin ser objecte.

Al mateix temps els participants en el Congrés consideren que l’EPP quedarà coix si no se l’acompanya amb la llei reguladora dels drets laborals dels periodistes ja que la precarietat que hi ha el sector és el vehicle de transmissió de la manipulació i la mentida. Els grups del PSC, ERC, CiU i ICV-EuiA es van comprometre davant els congressistes a treballar per un EPP que compleixi aquests objectius.

El conseller de Treball, Josep Maria Rañé, va presidir l’acte de cloenda en el qual va reconéixer les greus mancances laborals a les empreses de comunicació i es va comprometre a promoure accions per combatre-la. En l’espai habilitat a la pàgina web del Sindicat per a la informació del Congrés hi ha el text íntegre de totes les resolucions adoptades.

La nova Junta Executiva ha quedat composada per les següents persones:

• Secretaria d’Acció Sindical: Fabian Nevado
  • Secretaria d’Acció Social i Projectes: Pedro Gómez
  • Secretaria de la Dona: Elena Tarifa
  • Secretaria de Drets d’autoria, fotoperiodisme i imatge: Lluís Díez
  • Secretaria d’Extensió Sindical: Robert González
  • Secretaria de Finances: Joaquím Marqués
  • Secretaria de Mitjans Públics: Ramon Espuny
  • Secretaria d’Organització i comunicació: Quico Ràfols
  • Secretaria de Periodisme Digital: Karma Peiró
  • Secretaria de Ràdio i Televisió local: Pilar Gonzalo
  • Secretaria de Relacions Institucionals: Enric Bastardes
  • Secretaria de Serveis: Àngels Marín
  • Secretaria d’Universitats i estudiants en pràctiques: Xabier Arkotxa
  • Demarcació de Tarragona: Joan Puig

No repeteixen de la junta sortint els companys Julià Castelló i Juana Ibarra i s’hi han incorporat en aquest Congrés els companys Joaquim Marqués, Àngels Marín i Karma Peiró.

El V Congrés va escollir com a membres nats del Consell Directiu –el màxim òrgan entre congressos– els companys Elvira Aliaga, Martí Benach, Jordi Casanovas, Julià Castelló, Lourdes Cortés, Rafael Drinot, Francisco Duran, Glòria Escrig, Patrícia Estévez, Montse García, Juana Ibarra, Marcos Lamelas, Júlia López, Eduardo López Alonso, Esther Miró, Álvaro Monge, Joan Palomés, Montse Puig, Mar Requena, Isidre Ramos, Rosa Salguero i Joan Tramuns, i en representació de la demarcació de Tarragona Ricard Checa, Joan Salvatella i Jordi Suárez. Per a la Comissió de Garanties van ser escollits Joaquim Coca, Francesc Farré i Goretti Palau.