El secretari general de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), Agustín Yanel, ha demanat que les empreses periodístiques, per afrontar la crisi, «busquin altres mesures alternatives abans de dur a terme acomiadaments per no perjudicar més la qualitat de la informació que els mitjans ofereixen a la ciutadania». Yanel ha plantejat aquest tema en un acte telemàtic organitzat per Nova Economia Fòrum, en el qual també ha intervingut com a ponent el president de la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya (Fape), Nemesio Rodríguez, acompanyat pels periodistes Carmen del Riego i Fernando González Urbaneja i pel director general de l’Associació de Mitjans d’Informació (AMI), Ramón Alonso.

Yanel ha recordat que, després d’aplicar durant diversos mesos expedients de regulació temporal d’ocupació, Unidad Editorial ha anunciat acomiadaments en totes les delegacions d’El Mundo. Premsa Ibérica-Grupo Zeta també ha plantejat més ajustos de plantilles «i altres grups periodístics és possible que segueixin aquest mateix camí». El secretari general de la FeSP es pregunta si les empreses periodístiques «no haurien de buscar fórmules alternatives als acomiadaments, per no perjudicar més la qualitat de la informació? Això és com el peix que es menja la cua: amb menys periodistes i més precaris, menys qualitat en la informació; amb menys qualitat, menys interès de la ciutadania, menys audiència i menys ingressos», ha afegit.

Nemesio Rodríguez s’ha mostrat d’acord amb aquest plantejament d’Agustín Yanel. «Això correspon a una negociació entre els editors i els sindicats. Si els mitjans volen oferir informació de qualitat, necessiten els periodistes. Ara que comencen a cobrar pels continguts, no s’entén que la gent pagarà per continguts sense qualitat», ha afirmat. Carmen del Riego també és de la mateixa opinió i creu que amb més acomiadaments en els mitjans, sobretot dels professionals amb més experiència perquè cobren més diners, «la qualitat de la informació no serà la que hauria de ser».

El director general de la patronal de premsa diària, Ramón Alonso, considera, en canvi, que «és inevitable que hi hagi ajustos, perquè estem davant una crisi sense precedents». En la seva opinió, el periodisme que es fa a Espanya és «de molta qualitat». Després de recordar la forta caiguda de les vendes de periòdics i la publicitat, ha dit que els periodistes «estan assumint una part de l’esforç i estan patint molt».