Diverses entitats periodístiques hem enviat a les candidatures a les pròximes eleccions al Parlament –en data pendent de confirmació– les reivindicacions del sector per millorar el periodisme i garantir el dret a la informació de la ciutadania. Aquestes entitats som les que integrem la Comissió Periodigne: Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC), Comissió 8-M de Comunicadores i Periodistes, Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB), Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), Solidaritat i Comunicació (SICOM) i Xarxa Europea de Dones Periodistes.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és obtenir el compromís dels partits polítics per posar a l’agenda d’una vegada per totes les reformes legislatives necessàries per garantir el dret a la informació de la ciutadania, tal com estableix l’article 52 de l’Estatut de Catalunya. Les citades entitats vam impulsar fa més de tres anys el pentadecàleg 15 accions per a un periodisme digne”, que és una referència per resoldre els problemes que té plantejats el món del periodisme i la comunicació al nostre país. Aquests quinze punts inclouen diversos aspectes tots ells relacionats amb el dret a la informació i el periodisme que creiem de vital importància per tal que els poders públics garanteixin un dret humà essencial en tota societat democràtica avançada.

La resolució d’aquestes qüestions no totes són competència del Govern de la Generalitat i dels grups parlamentaris, però sí que ho són la majoria. En qualsevol cas inclouen els problemes més importants de la professió, diagnosticats en l’assemblea oberta de periodistes de Catalunya que es va fer l’11 de novembre de 2017 a la Casa de la Premsa de Barcelona. La resolució més important d’aquella assemblea va ser l’aprovació del citat pentadecàleg.

En l’escrit als partits els demanem que en la pròxima legislatura, els seus grups parlamentaris assumeixin aquesta qüestió com a una de les prioritats per posar fi al fet que Catalunya estigui a la cua d’Europa pel que fa a la regulació del dret a la informació de la ciutadania. Amb data d’avui també hem difós un comunicat als mitjans de comunicació en el qual aquestes entitats informàvem d’aquesta iniciativa i del que es demana des del periodisme al pròxim Govern de la Generalitat i al Parlament de Catalunya per dignificar el periodisme i que, per tant, hi hagi una ciutadania més lliure.