El III Congrés del Sindicat de Periodistes de Madrid (SPM), celebrat ahir, ha aprovat una resolució en què denuncia els abusos de moltes empreses de comunicació, que “aprofiten la crisi econòmica per acomiadar treballadors, reduir salaris i eliminar beneficis laborals i socials aconseguits durant anys, el que repercuteix de manera negativa en el dret que té la ciutadania a rebre informació veraç, plural i completa”.

El Congrés, reunit sota el lema La informació, dret de la ciutadania, ha reelegit el periodista de El Mundo Agustín Yanel com a secretari general de l’SPM, al capdavant d’una Junta Executiva renovada integrada per: Ángel Gonzalo (vicesecretari general), Manu Mediavilla, Laura Mayoral, Aida Díaz, Óscar López Fonseca, Teresa García Espejo, José Luis Rodríguez i José María de la Torre. També han estat elegits el Consell Directiu i la Comissió de Garanties.

Durant el Congrés han intervingut com a convidats especials Enric Bastardes (Federació de Sindicats de Periodistes), Ramon Espuny (Sindicat de Periodistes de Catalunya), Lola Fernández (Sindicat de Periodistes d’Andalusia) i Jairo Morga (Sindicat de Professionals de la Informació de la Rioja).

El Congrés ha aprovat per unanimitat les següents resolucions:

– Reclamar al Govern central que actuï de manera decidida, a través de la Inspecció de Treball, davant de les empreses que aprofiten la crisi per reduir costos i plantilles injustificadament.

– Denunciar l’actitud de l’Associació d’Editors de Diaris Espanyols (AEDE) d’intentar apropiar-se dels drets d’autoria que pertanyen als periodistes.

– Demanar al Govern central que garanteixi l’estabilitat financera de RTVE i una llei que reguli l’existència, estructura, funcions i finançament de l’Agència EFE, com a mitjans públics de l’Estat.

– Instar el Govern central i al Parlament de l’Estat a promoure i aprovar una Llei que garanteixi el dret a la informació de la ciutadania, d’acord amb la proposta feta per la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) i la resta d’integrants del Fòrum d’Organitzacions de Periodistes (FOP).

– Exigir la participació de la FeSP a la Mesa de Negociació del Conveni de Premsa Diària, perquè té acreditada la seva representació i per sumar forces en defensa de les justes reivindicacions dels treballadors del sector.