El jurat del V Premi Internacional de Periodisme Julio Anguita Parrado, que promou el Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA), ha estat pel fotoperiodista Gervasio Sánchez. El jurat ha destacat en el premiat “la seva independència i excel•lència periodística, tot i les dificultats i precarietat laboral que amenacen el desenvolupament del treball informatiu. Un entorn en el qual Sánchez ha estat capaç de mantenir una intenció crítica i un permanent compromís cívic. El jurat ha volgut reconèixer en la figura de Gervasio Sánchez el valor del treball dels reporters gràfics”.

Periodista independent (freelance) i reporter gràfic, Gervasio Sánchez va néixer Còrdova l’agost de 1959, es va llicenciar el 1984 en la branca de Periodisme de la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat Autònoma de Barcelona i des de llavors ha treballat com a periodista independent per a diferents diaris i revistes, especialitzant-se en conflictes armats. Des de 1984 fins a 1992 va cobrir la major part dels conflictes d’Amèrica Llatina.

Des de 1988 manté una estreta relació amb el Heraldo de Aragón. Ha treballat com a enviat especial d’aquest diari aragonès tant en la guerra del Golf com en els diferents conflictes armats a l’antiga Iugoslàvia, Àfrica, Àsia i Amèrica Llatina. També col•labora amb la Cadena Ser i amb el servei espanyol de la BBC des de 1994, amb el Magazine de La Vanguardia i amb la revista Tiempo des de l’any 2000. La seva trajectòria, caracteritzada per despertar consciències a través de les seves imatges i fer-nos més humans, també compta amb la publicació de diversos llibres i el reconeixement d’altres prestigiosos premis.

L’objectiu del Premi Internacional de Periodisme Julio Anguita Parrado, amb una dotació econòmica de 5.000 euros, és reconèixer una trajectòria professional brillant, compromesa amb la defensa dels drets humans i desenvolupada en zona en conflicte bèl•lic o d’especial violència social. Aquest any s’han rebut un total de 15 candidatures de 7 països: Espanya, Portugal, Mèxic, Argentina, Perú, Ucraïna i Tunísia.

El jurat d’aquesta edició ha estat format pels periodistes Lluís Bassets (director d’Opinió d’El País), Ana Alonso Montes (cap de la secció d’Internacional d’El Mundo), Juan Antonio Sacaluga Luengo (periodista de RTVE) i els professors Aurora Labio Bernal, professora de la Facultat de Comunicació de Sevilla, i Antonio Barragán Moriana, catedràtic de la Universitat de Còrdova, així com Antonia Parrado Rojas, en representació de la família Anguita Parrado, i Lola Fernández Palenzuela, secretària general de l’SPA, que actua com a secretària del jurat amb veu però sense vot.

Des de la seva creació aquest premi s’ha lliurat a la ciutat de Còrdova tots els 7 d’abril des que l’SPA el instituir l’any 2007, recordant així el dia en què va morir el periodista cordovès Julio A. Parrado mentre cobria la invasió de l’Iraq. Des d’aquest any el guardó ha recaigut en Eman Ahmad (Iraq) el 2007; Eduardo Márquez (Colòmbia) el 2008; Caddy Adzuba (RD Congo) el 2009 i Mònica Bernabé (Espanya) el 2010.

El premi Julio Anguita Parrado està organitzat pel Sindicat de Periodistes d’Andalusia i la Federació de Sindicats de Periodistes juntament amb l’Ajuntament i la Universitat de Còrdova i amb la col•laboració especial del Parc Joier de Còrdova, dissenyador del guardó d’olivera i plata que reben els premiats cada edició.