El conseller d’Interior, Miquel Buch, va assegurar ahir en una entrevista amb el president de l’SPC, Francesc Ràfols, que la voluntat política del seu departament era que en les mobilitzacions ciutadanes «tothom pugui fer la seva feina», en relació als i les professionals de la informació i també dels agents de la policia catalana. Aquesta entrevista estava motivada per la denúncia que el sindicat va fer davant el conseller per les traves de què havia estat objecte una periodista, afiliada al sindicat, en el decurs de les darreres mobilitzacions del 8 de març.

Aquests fets, tal com relatava el sindicat en el seu escrit al conseller Buch, van succeir el 8 de març, a primera hora del matí, quan els agents del cos d’antiavalots dels Mossos «van rodejar les prop de 200 activistes concentrades en aquell moment a la Granvia, a l’alçada de la plaça Cerdà. Quan les dones es van asseure a terra agafades pels braços, van començar a desallotjar-les. La periodista ho estava filmant amb el seu telèfon mòbil per documentar els esdeveniments». Tot i estar identificada amb l’armilla preceptiva i el braçalet de l’agència 8-M per la qual col·laborava en aquell moment, «alguns agents van començar a empènyer-la i a fer-la fora del cordó. Tot i les protestes de la companya, tampoc van fer cas de la seva condició d’afiliada a l’SPC, que acredita la seva tasca com a periodista professional».

Per aclarir els fets, l’SPC va sol·licitar una entrevista amb el mateix conseller, que ha rebut aquest dilluns 8 d’abril la representació del sindicat, formada per Ràfols i l’advocada Laia Serra. Buch va demanar més informació sobre aquest afer, comprometent-se a analitzar els fets denunciats i donar una resposta més endavant.

El sindicat va lamentar que situacions com aquesta no és el primer que succeeixen i va recordar que els i les professionals del periodisme treballen per garantir un dret fonamental com és el dret a la informació de la ciutadania i que, per tant, els cossos de seguretat han de respectar la seva tasca. L’SPC va apel·lar al protocol signat entre el departament i diverses organitzacions professionals, entre les quals hi ha l’SPC i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, que estableix com s’ha de desenvolupar la tasca dels professionals en les accions a la via pública.

El conseller va mostrar la seva disposició a què aquest protocol s’apliqui en els seus termes i també a analitzar entre totes les parts implicades la seva possible revisió. En la trobada es van fixar canals permanents de contacte per gestionar totes les situacions que es puguin presentar. Buch va defensar la necessitat «que es garanteixi un espai de convivència».

En l’entrevista també es van tractar els incidents registrats entre agents dels Mossos i alguns fotoperiodistes en les mobilitzacions ciutadanes del 29 de setembre i l’1 d’octubre de l’any passat, en els quals va haver-hi un company que va patir la fractura d’un dit. En aquests fets, denunciava el sindicat en aquest escrit, un dels agents va dir als fotoperiodistes que cobrien aquestes manifestacions «si s’havia d’intervenir, tant era que fossin periodistes com no». L’SPC considera que aquesta és una expressió totalment inapropiada en un funcionari públic.

Absolució del fotoperiodista Isidre Garcia
D’altra banda, l’SPC celebra l’absolució del fotoperiodista Isidre Garcia, feta pública fa escassos dies, dictada pel Jutjat del Penal número 5 de Barcelona, després del judici a què va ser sotmès acusat per la Fiscalia d’haver agredit un agent dels Mossos d’Esquadra demanant-li una condemna de quatre anys de presó. Les imatges aportades per Garcia demostren la seva total innocència, com així s’ha reconegut en aquesta sentència. El sindicat lamenta la situació que ha hagut de viure el company arran d’una denúncia sense fonament.