El Consell d’Informatius de TVE s’ha pronunciat contra la no emissió de les manifestacions republicanes que es van produir el passat 2 de juny a Catalunya a l’informatiu territorial i considera el fet com un cas de mala pràctica informativa. El consell critica que ‘L’Informatiu’ no emetés cap imatge de les concentracions i que la presentadora de l’espai es limités a esmentar-les a una entradeta per donar pas a tres declaracions favorables a la monarquia i una en contra.

Segons una nota del Consell, l’editor de l’Informatiu, Marc Sala, va justificar aquesta decisió dient que ja “s’havia explicat tot al TD2, al Canal 24 hores i a ‘Los Desayunos’” i que, “generalment, L’Informatiu no emet coses de les vuit de la tarda anterior, ja que prioritza els temes del dia”.

Per la seva banda, el coordinador d’informatius de RTVE a Catalunya, Carles González Gálvez, va corroborar aquestes explicacions i va afegir que “les notícies ja emeses al TD2 no es recuperen al dia següent, excepte en els casos que conservin plena actualitat informativa o generin reaccions al dia següent”.

El Consell d’Infomatius es mostra en desacord amb aquesta explicació i afirma que “els informatius existeixen per dedicar temps als fets que succeeixen en la seva àrea informativa. Una notícia de les vuit del vespre del dia anterior que no s’ha emès a cap informatiu territorial, conserva plena actualitat”.

El dictamen del Consell afirma que “les manifestacions republicanes, especialment la de Barcelona, van ser remarcables i no es pot doner per fet que l’audiència de ‘L’Informatiu’ ja les hagués vist en altres programes i canals de TVE, especialment quan TVE Catalunya només té un informatiu de referència que és la desconnexió de les 14 hores. A més, les imatges tampoc es van emetre a la desconnexió de les 15 hores ni es van poder emetre a ‘Vespre a La 2’ del dia anterior, ja que va finalitzar abans de començar les protestes contra la monarquia”.

El Consell afirma que s’està “davant d’un cas de mala pràctica informativa on, paradoxalment, s’explica la conseqüència (reaccions a la protesta) però s’omet la causa (la protesta)” i es pregunta “quin interès hi pot haver en amagar unes protestes que tothom sap que han succeït, però que TVE Catalunya silencia”.

Contra el tancament de Teledeporte

D’altra banda, el comitè d’empresa de TVE a Catalunya està en “total desacord” amb la possibilitat que es tanqui el canal Teledeporte que implicaria, segons els representants dels treballadors, un desaprofitament dels recursos i que deixaria en evidència “la nefasta gestió que està duent a terme la direcció de la CRTVE”.

El comitè recorda que Teledeportes és l’únic canal estatal en obert que dóna cobertura als esports minoritaris, l’esport femení o el paralímpic i que, amb el seu tancament, els patrocinadors perdran interès i es “condemnarà” a moltes d’aquestes especialitats.

Segons el comitè d’empresa, la fusió de Teledeporte amb La 2 només és un “intent de minimitzar la importància de la mesura” i que suposarà una pèrdua de la programació cultural, molta de la qual es produeix a Sant Cugat.

Després de demanar a la direcció de RTVE que reconsideri la mesura de tancament de Teledeporte, el comitè presenta la necessitat d’establir un pla de producció per al centre de Sant Cugat que garanteixi la rendibilitat dels recursos propis. També critica que els recursos disponibles es dediquin a la compra d’una producció externa que “està obtenint uns resultats reduïts o nuls”.