El 95% dels treballadors de la Televisió Autonòmica de Canàries van secundar la primera jornada de vaga de les tres previstes per als dies 10, 11 i 12 de maig. La mobilització va afectar, principalment, els serveis informatius, que van quedar reduïts a dos telenotícies de 15 minuts cadascun. Els empleats de la Societat Canària de Televisió Regional (Socater) tenen pendent, des de fa dos anys, la negociació d’un nou conveni col·lectiu que posi al dia els salaris i les condicions laborals dels treballadors d’aquesta televisió. El 98,3% dels treballadors a Gran Canària i el 90,4% a Tenerife havien acordat en assemblea setmanes enrere deixar en mans dels representants sindicals decidir les vies per desbloquejar unes negociacions que s’allarguen des del passat 13 de febrer, data en què es va constituir la taula de renovació del conveni.

De manera pacífica, els treballadors de la televisió canària van protestar en els centres de producció de Las Palmas de Gran Canària i de Tenerife. Precisament pels carrers d’aquesta ciutat una comitiva de treballadors va explicar als ciutadans els motius de la mobilització i també van traslladar a representants polítics com Ricardo Melchior, Miguel Zerolo i Ana Oramas les seves reivindicacions.

Els sindicats convocants -Comissions Obreres (CCOO) i Unió de Professionals de la Comunicació de Canàries (UPCC)- van qualificar la primera jornada de vaga com un rotund èxit. Al llarg de tot el dia la Televisió Canària va emetre gràcies als serveis mínims pactats amb les autoritats laborals. Les negociacions han estat molt frustrants per a la representació dels treballadors a causa del immobilisme de la part empresarial. Des de llavors s’han celebrat cinc reunions sense que l’empresa hagi mostrat predisposició a atendre les propostes dels treballadors.

Cal recordar que els salaris dels treballadors de la TVAC són fins a un 30% més baixos que els de la mitjana de les televisions autonòmiques de l’Estat. Per a avançar en la necessària equiparació, els treballadors han demanat un increment de la massa salarial del 15%, el que serviria per a retallar una part d’aquest desmesurat desfasament. A més, més de 50 treballadors d’aquesta productora estan contractats de forma temporal des d’anys i especialment sagnant resulta la situació que viuen els treballadors del Buenos Días Canarias, que el primer dia de la vaga no es va poder emetre per l’aturada, i alguns casos a la secció d’Esports.

Els treballadors esperen que els responsables de Socater facin un exercici de responsabilitat i reprenguin la negociació que posi a aquesta televisió en el nivell que mereixen els canaris. Finalment, també es reclama a l’actual Govern de Canàries que no faci abandó de les seves funcions i intervingui en aquest conflicte pel bé del dret a la informació que tenen els ciutadans, alguna cosa especialment important quan aquest servei té vocació de servei públic.