Segons la Llei del 2006, articles 11 i 17, el President de la Corporació RTVE ha de ser designat d’entre els dotze membres del Consell d’Administració, per una majoria de dos terços del Congrés dels Diputats, i el Consell d’Administració ha de ratificar el nomenament. Per tant, un cop més no s’han respectat els criteris previstos per la Llei.

Un cop més, emparant-se en la necessitat de garantir els vots de dos terços de la cambra, es furta al Parlament el debat sobre la idoneitat del candidat i es dóna per feta la seva elecció, per la via de la disciplina de partit. El consens, a més de purament politicista, i poc atent a les qualitats professionals de la persona proposada, és obertament bipartidista, aliè a la resta de grups parlamentaris i en sintonia amb els darrers anys de RTVE, enfocat exclusivament cap a la gestió empresarial de la Corporació i oblidant que els vertiginosos canvis tecnològics reclamen audàcia i capacitat de previsió davant els reptes plantejats a l’audiovisual públic.

Aquesta visió economicista és lamentablement a l’ordre del dia des del lamentable pla de la SEPI que va dissoldre l’Ens Públic fins a les mesures més recents sobre finançament de l’actual Corporació. RTVE està sent abandonada a la sort del mercat i, decisió rera decisió, els seus professionals pateixen una desmoralització rera una altra. Un altre cop inestabilitat a la màxima direcció executiva de la radiotelevisió pública estatal, i un altre cop canvis en cadena sense un horitzó clar, professional i social.

Per últim, resulta xocant a ulls de la plantilla que es nomeni com a President una persona de 81 anys, de la què se n’elogia l’experiència, quan fa menys de tres anys va entrar en vigor la massiva i fulminant regulació d’ocupació (4.150 acomiadats) que es va basar sobretot en motius d’edat per desfer-se dels empleats de més de 52 anys, dilapidant -entre altres aptituds- l’experiència de tota una generació de professionals.

Per la forma i pel fons, aquest nomenament pactat entre els dos partits estatals majoritaris no augura ser la millor notícia per al rellançament de RTVE, considerant a més els dubtes raonables sobre la seva estabilitat financera, a partir de la renúncia a l’emissió de publicitat, decretada contra la pròpia Llei de RTVE i que la futura Llei General de Comunicació Audiovisual amenaça amb consagrar.

Barcelona, 11 de novembre de 2009

Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació