La Federació Internacional de Periodistes (FIP) és una de les signatàries el 30 de maig passat al Marroc de la Declaració Àrab sobre llibertat de premsa durant un esdeveniment organitzat conjuntament pel Consell Nacional de Drets Humans (CNDH) del Marroc i el Sindicat Nacional de la Premsa Marroquí (SNPM).

La declaració va ser signada per les organitzacions de periodistes, l’Associació d’Editors, organitzacions de drets humans i els principals partits polítics representats al Parlament marroquí amb la notable excepció del Partit Justícia i Desenvolupament.

A l’acte de la signatura hi van assistir el president de la CNDH, Driss Yazme; el secretari general de l’SNPM i vicepresident de la FIP, Younes Mjahed; així com el representant del comitè administratiu de la FIP, Jim Boumelha, i va reunir desenes de periodistes, funcionaris i representants de les principals institucions i els partits polítics.

La Declaració –un clar compromís amb els principis de llibertat dels mitjans, el periodisme independent i el dret a la informació– es va adoptar en una reunió organitzada per la Federació Internacional de Periodistes i la Unió de Periodistes del Marroc (SNPM) a Casablanca al maig de 2016 amb el suport de nombroses institucions, com la UNESCO, el govern de Noruega, la FES, Union to Union i el programa UE-funded MedMedia. A aquest document –que també té una versió en àrab– li seguirà l’establiment d’una Autoritat Especial per a la Llibertat de Premsa amb la finalitat d’assegurar el compliment dels seus principals continguts.

Amb el suport de centenars de representants dels sindicats de periodistes, empreses de comunicació, organitzacions de drets humans i grups de llibertat de premsa, aquesta declaració estableix 16 principis fonamentals per aconseguir els més alts estàndards internacionals de llibertat de premsa, protegir i millorar els drets dels periodistes. Entre aquests, destaquen les llibertats d’expressió i d’informació, la seguretat dels periodistes, la reforma de la llei de mitjans, la regulació dels mitjans, la igualtat de gènere, les garanties contra el discurs de l’odi i la intolerància, i la independència dels serveis públics de radiodifusió.

«Aquesta signatura és una fita en la nostra campanya per garantir la llibertat de premsa en el món àrab», ha afirmat Younes Mjahed. «Amb el Marroc unint-se als països que han firmat la Declaració, desitgem als companys de la resta de països de la regió la millor de les sorts en els seus esforços per aconseguir que els seus països també s’hi adhereixin», ha afegit

Per la seva banda, Jim Boumelha destaca que «la signatura de la Declaració és clau per als Estats de la regió per mostrar els seus compromisos amb els principis internacionals sobre llibertat de premsa i llibertat d’associació. Fem una crida a tots els governs de la regió per atendre les trucades dels sindicats de periodistes i de les organitzacions de drets humans a adherir-s’hi».