El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), davant l’inici del judici contra els líders independentistes torna a expressar el seu convenciment que un conflicte polític com el que hi ha al darrere d’aquesta situació, només es podrà resoldre per la via política entre les parts implicades. Compartim la denúncia d’una bona part de la societat catalana sobre la inexistència d’incitació a la violència per part dels encausats que converteixen en un despropòsit les acusacions dels delictes més greus als quals s’han d’enfrontar.

Lamentem la judicialització del conflicte instada des de l’anterior Govern espanyol perquè això ha suposat afegir tensió i fer més difícil buscar una solució òptima a partir del diàleg i la negociació. Rebutgem la situació de presó preventiva prolongada injustificadament i la negativa a la llibertat provisional abans i durant el judici. La conseqüència és que provoca més dificultats per a la defensa de les persones imputades per la seva acció política. Ens sembla especialment greu en el cas de Jordi Sánchez i Jordi Cuixart, activistes i dirigents d’entitats catalanes amb una actuació basada en la mobilització no violenta i que no han pres decisions polítiques, ja que no gaudien de cap càrrec governamental.

Des de l’SPC volem fer una crida al conjunt dels mitjans de comunicació i dels i les professionals de la informació perquè al llarg del procés facin tot el possible per transmetre a la ciutadania una informació veraç, rigorosa i plural. També reclamem a les autoritats judicials el màxim esforç perquè des del periodisme es pugui treballar amb totes les facilitats possibles i d’aquesta manera poder garantir de la millor manera el dret a la informació de la ciutadania.

Hem d’afegir que al llarg dels darrers mesos i anys s’ha produït a l’Estat espanyol un retrocés en drets i llibertats democràtiques essencials, com el d’expressió i el d’informació. Les reformes legislatives fetes pel Partit Popular quan era al Govern són una de les causes principals d’aquesta involució democràtica, però no l’única. Confiem que des dels estaments judicials s’eviti durant el judici prendre decisions que posin en qüestió aquests drets.

Davant les manifestacions convocades en els pròxims dies, l’SPC referma el seu caràcter d’organització plural i diversa i dóna suport a les de caràcter més unitari i transversal, com les plantejades per diverses entitats sota el lema «L’autodeterminació no és un delicte». En el sector dels mitjans de comunicació, el sindicat recolza totes les iniciatives que s’acordin des de les empreses i els seus comitès.

11 de febrer de 2019