La Federació de Sindicats de Periodistes apel·la al compliment de la deontologia professional per oposar-se als missatges que puguin contribuir a la difusió del terror

Davant els recents atemptats terroristes de París, en els quals han estat assassinades 129 persones i diversos centenars han resultat ferides, la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) expressa el seu rotund rebuig al terrorisme i la seva solidaritat i condolences als familiars de les víctimes, els ferits i al poble francès. La FeSP se suma al missatge de la Federació Europea de Periodistes (FEP) –a la qual pertany– i a la crida que ha fet als professionals de la comunicació per preservar la informació dels missatges d’odi.

Una part dels mitjans de comunicació d’Espanya, entre ells diverses ràdios i televisions públiques i també privades, han complert amb la seva obligació de realitzar un bon treball i informar amb veracitat a la ciutadania sobre aquests atemptats. Però hi ha hagut mitjans, tertulians i columnistes de diferents cadenes de ràdio i de televisió que han caigut en la simple condemna demagògica i no han ofert a la societat una anàlisi contextualitzada del què ha passat. També hem assistit a males pràctiques periodístiques a causa al sensacionalisme exigit per alguns caps sense escrúpols que menyspreen la informació de qualitat, veraç i contrastada que reclama la ciutadania.

Alguns responsables de les administracions públiques, d’algunes formacions polítiques i diversos comentaristes han recorregut a un llenguatge bèl·lic i reclamen “mesures d’urgència” que posarien en perill l’exercici de drets i llibertats democràtiques essencials de la ciutadania.

Davant aquests plantejaments, la FeSP recorda a tota la professió periodística i a tots els mitjans de comunicació que:

• Avui més que mai hem d’observar les normes d’estil i atendre les recomanacions dels codis deontològics, per no oferir informacions que incloguin missatges d’odi i de discriminació.
• És necessari resistir-se a les suposades necessitats de reforçar la nostra seguretat que puguin portar aparellat la retallada de llibertats individuals i col·lectives.
• A més d’expressar la repulsa al terrorisme i la seva condemna, cal denunciar també l’augment de les desigualtats i de les discriminacions entre els pobles.
• Els informadors, a més d’estar obligats a ser veraços, tenim la responsabilitat de no utilitzar expressions que puguin contribuir, en aquests moments d’extrema gravetat, a enfortir els missatges dels intolerants i dels quals volen aterroritzar-nos.

La FeSP recorda que per combatre el terrorisme no cal retallar drets i llibertats, i fa una crida a la ciutadania perquè distingeixi entre la comunitat musulmana, que mereix ser respectada, i el terrorisme jihadista, que sempre ha de ser condemnat.

No al terrorisme, sí a les llibertats!

17 de novembre de 2015