De cop i volta, un divendres a la tarda i a finals de juliol, la direcció de Betevé ha decidit executar 9 acomiadaments de treballadors al·legant que és un primer pas necessari per evitar-ne més, i insinuant que aplicarà més mesures d’estalvi sobre la massa salarial de la plantilla. El comitè d’empresa de Betevé ja ha rebatut amb claredat tots els arguments del director de la televisió municipal de Barcelona, reelegit recentment pel consell d’administració. Això demostra que no hi pot haver un diagnòstic unilateral, que cal compartir-lo amb la representació legal dels treballadors, i que s’ha de buscar el consens, a través de la negociació, en la recerca de solucions.

Això és el que no ha passat a Betevé, on des de la direcció s’han aplicat mesures dràstiques com acomiadaments fulminants per iniciar el pols amb els representants dels treballadors i amb la plantilla per quan es facin propostes més lesives contra el conjunt dels treballadors, sempre amb l’argument de «salvar l’empresa». Ens recorda molt el mantra que «tots anem en el mateix vaixell», proclamat sempre des de les cabines de comandament de les empreses. I també una concepció de despotisme il·lustrat que pretén convèncer els afectats de la bondat de les mesures contra les conquestes laborals per evitar amenaces majors.

Des del Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) ens solidaritzem amb les nou persones acomiadades i els donem el nostre suport en les accions que vulguin emprendre en defensa del seu lloc de treball.

Apel·lem a la responsabilitat del Consell d’Administració de Betevé, que tot i la capacitat executiva del director, té competències per definir la política estratègica i de recursos humans, segons el reglament que regeix l’emissora. I també cridem a l’equip municipal a abordar factors nous causants del dèficit com la deducció de l’IVA, assumint un problema que no és atribuïble a Betevé i que en altres mitjans com els de la CCMA o IB3 s’han superat amb aportacions de les administracions estaments polítiques corresponents.

La resolució d’un conflicte provocat pels acomiadaments implica destensar la situació, retirant-los, i oferint un marc de negociació amb els representants dels treballadors i els sindicats, per trobar sortides conjuntes que mai  seran tan lesives com les situacions que es poden produir si continua la confrontació.

Mentrestant, donem suport totes les iniciatives de denúncia que s’organitzin per oposar-se a aquestes primeres mesures dràstiques i unilaterals, i cridem un cop més els responsables de Betevé i de l’Ajuntament perquè tornin a la via del diàleg i assegurin així el manteniment del servei públic de la televisió municipal de Barcelona, perquè la ciutadania continuï disposant d’un mitjà de comunicació que l’informi de forma rigorosa de l’actualitat de la ciutat, I això només es pot fer amb treballadors amb sous dignes i contractació estable.