Representants de comitès d’empresa de diferents grups de comunicació –entre els quals diversos en llistes dels sindicats de Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP)– es van reunir telemàticament el 15 d’abril passat amb el secretari d’Estat de Comunicació Miguel Ángel Oliver, a qui van demanar que el Govern ajudi la premsa per evitar la pèrdua de llocs de treball i el tancament d’empreses com a conseqüència de la crisi provocada per la pandèmia del coronavirus. Aquestes ajudes hauran d’estar condicionades «al manteniment de l’ocupació i a l’aixecament o mitigació dels ERTE en marxa».

El passat 3 d’abril, una trentena de comitès d’empresa (entre els quals els d’El País, La Vanguardia, El Periódico, El Mundo, Expansión, diaris del Grup Vocento,Público, Estadio Deportivo i altres) van signar un comunicat conjunt, en el qual denunciaven ERTE «absolutament desproporcionats» i reclamaven ajudes públiques per a la premsa. Van sol·licitar una reunió a Miguel Ángel Oliver i va tenir lloc aquest passat dimecres.

Durant la reunió van exposar el greu impacte negatiu que està patint el sector de la informació, un dels considerats servei essencial pel Govern, la qual cosa està afectant «unes plantilles ja precaritzades per l’efecte de la crisi anterior». Van analitzar la situació de tot el sector de la premsa, tant els mitjans grans com els petits, però van demanar que el Govern no s’oblidi dels qui són els més perjudicats per aquesta crisi, perquè ja eren els més precaritzats: els freelance, falsos autònoms i periodistes a la peça.

El secretari d’Estat va prendre nota de les reivindicacions i es va comprometre a traslladar-les al Govern. A la reunió van assistir, en representació de tots els signants de l’escrit, membres dels comitès d’empresa d’El País, La Vanguardia, El Periódico, El Mundo, Diario Montañés, Heraldo de Aragón i La Voz de Galicia.

Aquesta petició coincideix amb la que va fer la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) el passat 23 de març, quan va demanar al Govern un pla d’ajudes urgent per a la premsa i va fer una crida a l’Executiu, empresaris, organitzacions sindicals i professionals de periodistes per a buscar junts possibles solucions.