Després de la ruptura entre els govern català i balear arran de l’Institut Ramon Llull, va produïr-se curiosament un reconciliació, o una convergència d’interessos al voltant de la nova radiotelevisió balear, impulsada al més pur estil prenafetià dels anys 80 a Catalunya. O pitjor encara, perquè combina perversament una estructura descaradament governamentalista amb l’externalització de tota la producció, incluída la informativa, cedida a la productora del gran crack televisiu Sáenz de Buruaga, ex de TVE i de A.3

Aquesta convergència es va traslladar a les altes instàncies de la CCRTV i de la nova Corporació de les Illes, i s’ha traduït en acords d’assistència tècnica, especialment de la tecnologia digital, que han portat diversos companys de TV3 a algunes estades a la seu d’IB3. I també en la cessió de l’arxiu documental sobre les Illes acumulat durant vint anys a TV3.

Aquesta col·laboració no ha anat acompanyada públicament, ni des del Govern català ni des de la Corporació, d’indicacions favorables a impulsar una radiotelevisió realment pública i no al servei del govern de torn. En canvi, sí que s’ha completat amb els serveis privats de determinades persones vinculades a la CCRTV, com un membre de l’actual consell d’administració, que ha ajudat a fer la tria del personal i continua fent l’avaluació d’IB3 des d’una empresa privada, amb la col·laboració d’altres persones de TV3. No volem creure, però, que això també formi part del suport acrític a una radiotelevisió inspirada en el model Urdaci i que va en sentit absolutament contrari a les reformes legislatives previstes als parlaments espanyol i català en relació a RTVE i a la CCRTV. Un model que amb les darreres dimissions i destitucions de càrrecs d’Informatius ja evidencia, abans de començar, el camí que seguirà.

Qui sí ha plantat cara al model manipulat d’RTV balear ha estat el Sindicat de Periodistes de les Illes Balears (SPIB), que més enllà de les protestes de l’oposició política o de les crítiques limitades al model lingúístic, amb gran presència del castellà, ha criticat l’essència desreguladora del model d’IB3, tant pel que fa als temes laborals com als professionals. La prova n’és l’acomiadament sectari d’una de les primeres presentadores del nou canal, afiliada a l’SPIB, pel fet de ser familiar d’una persona destacada en activitats contràries a projectes del Govern Matas. Potser per això ha tingut tant d’èxit el grup musical rock&press, format per companys del sindicat balear, que entre el seu repertori, reclamat ja per a festes majors d’aquest estiu, inclouen un tema dedicat a IB3.

Sant Joan Despí, 1 de setembre de 2005

Etiquetes: , , , , ,