Les entitats i organismes impulsores del manifest Davant l’obligada i urgent renovació de la direcció de la CCMA –que van presentar-lo públicament ahir a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya– inicien una campanya de difusió per tal d’aconseguir que s’hi adhereixin el nombre més gran possible d’entitats, organismes i persones per palesar que el que s’expressa en aquest document té un ampli suport tant de la professió, com del conjunt de la societat. A l’escrit es recorda que  el Parlament va aprovar el 2019 per unanimitat la reforma de la Llei de la CCMA i a hores d’ara, dos anys després, encara no s’ha aplicat.

Per instar que des del Parlament s’activi l’aplicació de la reforma de la CCMA aprovada a la Cambra catalana, el manifest ha estat enviat als grups parlamentaris, als seus portaveus en matèria de polítiques comunicatives i als membres de la Mesa per tal que tinguin aquesta qüestió com una de les prioritats del nou període de sessions que avui s’ha iniciat. En el debat de Política General considerem que s’hauria de considerar l’aplicació de la reforma de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) com una de les fites a assolir com més aviat millor. Entenem les entitats i organismes impulsores que aquesta qüestió transcendeix l’àmbit sectorial per ser una qüestió de futur del país i de la seva qualitat democràtica. Si uns mitjans de titularitat pública no estan al servei del conjunt de la societat és que no fan correctament la seva tasca.

Fer-ho, a més, estarà en la sintonia amb el que ja ha fet la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, que, en seu recent discurs sobre l’estat de la Unió, va reclamar mesures per part de la mateixa Unió com dels diferents estats membres per garantir la independència dels mitjans de comunicació i per salvaguardar la seguretat dels i les periodistes. En aquest enllaç s’explica com Van der Leyen s’ha convertit en la primera persona presidenta de la CE a posar sobre la taula la necessitat de protegir la independència dels mitjans d’informació, Ara cal que des del Parlament de Catalunya s’avanci en la mateixa direcció

El manifest, entre altres coses, s’emplaça «totes les forces parlamentàries democràtiques a cercar un ampli consens, abandonar els interessos de partit i acomplir el procés d’elecció de la nova direcció de la Corporació escoltant a tots els sectors implicats: col·legis i organitzacions professionals, entitats culturals i de la societat civil en general, i representants dels treballadors i treballadores de la CCMA. Només així ens podem assegurar que al capdavant dels mitjans públics de la Generalitat hi hagi persones amb mèrits rellevants i acreditats per a un projecte de gestió innovador i independent, i que tinguin com a únic objectiu fer de la CCMA un motor al servei de la informació rigorosa i plural que sigui una referència, per a tota la societat, de la creació de continguts de qualitat, de la indústria audiovisual i de la revitalització de l’ús social del català».

Com a una de les entitats impulsores, el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), insta a la professió periodística i al conjunt de la societat a donar suport al manifest per tal de fer arribar als diputats i diputades la urgent necessitat de renovar la direcció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, el Consell de Govern de la qual està compost per membres que tenen el seu mandat caducat des de fa massa temps. La resta de promotors del manifest són el Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB) i els comitès d’empresa i consells professionals de TV3  i Catalunya Ràdio així com algunes seccions sindicals en aquestes emissores.

Fins ara han signat ja el manifest més d’una trentena d’entitats i organismes així com d’un centenar de persones a títol individual, tant de l’àmbit periodístic com d’altres àmbits professionals i socials. Entenem que és un bon punt de partida per tal d’ampliar el suport ciutadà a aquesta reivindicació que Catalunya disposi d’uns mitjans públics a l’alçada d’una societat democràtica avançada.

Adhereix-te al manifest a la pàgina web renovarlaccma.cat