El Tribunal Europeu de Drets Humans d’Estrasburg, va emetre una sentència contra l’estat francès, el 28 de juny, per la violació del secret de les fonts periodístiques de cinc periodistes que investigaven un escàndol de dopatge a l’equip ciclista Cofidis, l’any 2004.

El tribunal va condemnar enèrgicament el registre, la gravació, la identificació dels interlocutors i altres mitjans utilitzats pels investigadors per identificar les fonts informants dels periodistes de l’Equipe i Point, el 13 de gener 2005.

Segons la sentència, “la Cort considera que el tema dels articles publicats: el dopatge en l’esport professional, més concretament en el ciclisme, i els problemes de salut pública que sorgeixen, és un debat d’interès públic molt important”.

“El Tribunal subratlla que el dret dels periodistes a no fer públiques les seves fonts no pot ser considerat com un mer privilegi que pot ser concedit o retirat en base a la legalitat o il•legalitat de les fonts, sinó que és un atribut real del dret a la informació i que ha de ser tractat amb la màxima cautela”.

Els jutges van concloure que es va violar l’article 10 del Conveni Europeu de Drets Humans sobre la llibertat d’expressió i van recordar que la protecció de les fonts periodístiques és la pedra angular de la llibertat de premsa.

El Sindicat Nacional de Periodistes (SNJ) i la Federació Internacional de Periodistes (FIP), juntament amb els periodistes a Estrasburg, van comprovar que els jutges van tenir en compte els seus arguments.

Per al SNJ aquesta sentència és molt oportuna ja que referma una de les seves prioritats, que es completi la llei del 4 de gener de 2010 amb la inclusió de sancions penals contra els que violin la llei.