La FeSP reivindica un bon periodisme no sexista per a combatre els discursos de l’extrema dreta negacionistes de la violència de gènere, que criminalitzen al moviment feminista i difonen missatges sexistes, homòfobs i transfòbics.

Amb motiu del Dia Internacional de la Dona, que es commemora el dilluns 8 de març, la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) s’uneix a les veus de la ciutadania que exigeixen mesures concretes i urgents per eradicar totes les formes de violència que s’exerceixen contra les dones, i fa una crida a la professió periodística per mantenir-se alerta i activa davant la discriminació, invisibilització i violències que pateixen les periodistes.

La igualtat de gènere és una part essencial del debat actual i futur de què ha de ser un bon periodisme, que incumbeix a totes i a tots, i ha de reflectir-se de manera prioritària i transversal en tots els productes informatius.

En aquest 8M de 2021, la FeSP denúncia que, en l’actual crisi sanitària i econòmica global, provocada per la COVID-19, tornen a ser les dones les més perjudicades en patir un greu empitjorament de les seves ja precàries condicions laborals. Segons l’enquesta realitzada per la Federació Internacional de Periodistes (FIP) –a la qual pertany la FeSP–, les dones periodistes han vist augmentar les seves desigualtats respecte als homes. Més de la meitat de les enquestades reconeix que en les seves empreses hi ha hagut un increment de les desigualtats de gènere i que s’han vist perjudicades en la conciliació de la vida laboral i privada (62%), en les seves responsabilitats laborals (46%) i en els salaris (27%).

Un any més, cal continuar denunciant la bretxa salarial, els sostres de vidre, la precarietat, l’assetjament laboral i sexual, la masculinització dels espais d’opinió i les tertúlies, la mirada parcial i els enfocaments esbiaixats, i insistir en l’obligació de la corresponsabilitat i la conciliació laboral. La FeSP recorda, igualment, la necessitat de fugir del sexisme lingüístic i imposar el llenguatge inclusiu en tots els nostres treballs, atesa la màxima que “el que no s’anomena no existeix”. També és necessari canviar els hàbits professionals respecte a les fonts i utilitzar fonts informatives femenines que permetin reflectir la pluralitat de la societat.

La FeSP fa una crida a les empreses de comunicació perquè adoptin polítiques específiques per lluitar contra l’assetjament sexual i la intimidació a les seves treballadores, establint plans d’igualtat que garanteixin l’equitat i la igualtat real en les relacions laborals.

Les empreses també han de facilitar la seguretat necessària a les periodistes, perquè puguin fer front als atacs i amenaces tan físiques com en el món virtual. Les xifres del ciberassetjament a les dones periodistes són cada vegada més alarmants i, segons informes de diferents organitzacions, es tracta d’una violència en línia que acaba traslladant-se del virtual al món real.

La FeSP reivindica l’exercici d’un bon periodisme no sexista, amb el qual combatre els discursos d’odi, el negacionisme sexista i els falsos marcs conceptuals que tan mal fan a la societat i afebleixen l’estat social i democràtic de dret. Avui, més que mai, cal combatre totes aquestes realitats paral·leles sustentades en dades i notícies falses del populisme i l’extrema dreta, negacionistes de la violència de gènere, que criminalitzen el moviment feminista i difonen discursos i missatges sexistes, homòfobs i transfòbics.

La FeSP reclama de nou al Govern la ratificació del Conveni 190 de l’Organització Internacional del Treball (OIT) sobre assetjament i violència en el món del treball, un conveni molt necessari davant la cruesa d’una realitat en la qual el 65% de les dones periodistes ha patit almenys una vegada violència a la feina, ja sigui en les redaccions, en el tracte amb les seves fonts d’informació, en el seu domicili, en el seu camí al treball o través internet.

En el Dia Internacional de la Dona de 2021, la FeSP torna a demandar a periodistes i empreses del sector que treballin per l’eliminació de tota discriminació i violència contra les dones en general, i les periodistes en particular, i contra la fi de la impunitat d’aquests crims. Aquesta Federació mostra la seva solidaritat amb totes les dones que són i han estat maltractades, i algunes assassinades, en l’acompliment del seu treball. Per a elles, tot el suport, reconeixement i gratitud.

5 de març de 2021