Ja n’hi ha prou de tancament de mitjans, reduccions de plantilles, retallades salarials i en les condicions de treball avalades per la reforma laboral votada pel PP i CiU

Sempre hem defensat que en l’àmbit de la comunicació la defensa de les condicions laborals i professionals era indestriable. Perquè no es pot lluitar per la dignificació dels informadors sense garantir un mínim d’estabilitat en les condicions salarials i de treball. I perquè sovint les condicions laborals depenen de la viabilitat del mitjà o del projecte, i aquest de la credibilitat i veracitat del contingut. Per això té més sentit que mai commemorar l’1 i el 3 de maig, Dia Internacional dels treballadors, i jornada mundial per la llibertat d’expressió i d’informació, respectivament.

El darrer any no ha afluixat la tònica d’acomiadaments i d’increment del nombre d’aturats en el sector de la comunicació i en l’àmbit del periodisme. Especialment greu és la situació dels periodistes a la peça, les principals víctimes de la situació, sense cap tipus de protecció social, figura que els legisladors haurien de corregir amb la màxima urgència possible, tal com venim reivindicant des de fa temps.

Considerada per les patronals com una mercaderia, la informació s’ha anat devaluant paral·lelament al deteriorament de les condicions de treball i d’ocupació dels professionals i cap administració no ha sortit a defensar el caràcter públic i els valors democràtics del dret a la informació, que és un dret constitucional, i que hauria de protegir i cuidar. No ho fa ni en el sector dels mitjans públics, on la barreja de sectarisme polític i concepcions neoliberals han dut, de la mà del PP, al tancament de Canal 9 i a la quasi total privatització de Telemadrid, i a Catalunya, des del govern de CiU, a l’erosió del servei públic de la CCMA amb la rebaixa de l’aportació econòmica del Govern i la inexplicada iniciativa d’externalitzar la venda de la publicitat.

Malgrat això, i la utilització intensiva de les reformes laborals per atacar els drets dels treballadors i abaratir el preu dels acomiadaments, el sector ha anat resistint, sovint amb acords que representen passes enrere però que mantenen l’essencial en temps de retrocés i de bel·ligerància generalitzada des de les patronals i els governs. Mantenen l’ocupació i el gruix dels drets laborals regulats en convenis, sense els quals qualsevol recuperació salarial posterior seria impossible.

Pel que fa al dret a la informació, és més necessària que mai per defensar la democràcia, en època de dominació dels poders fàctics polítics i econòmics. I recordem que a Catalunya l’article 52 de l’Estatut vigent reclama dels poders públics que garanteixin el dret a una informació veraç i que respecti el pluralisme polític per part de tots els mitjans de comunicació. I per part dels públics, a més, que la informació que donin sigui neutral.

Com diu la Federació Europea de Periodistes (FEP) en una crida recent de cara a les eleccions europees, «no hi ha democràcia sense independència dels periodistes ni llibertat d’informació sense pluralisme». La FEP crida, a més, a defensar uns salaris justos per a les plantilles i unes condicions dignes per als col·laboradors, i especialment per als corresponsals en zones de conflicte, dels què cal extremar les mesures de seguretat. I en relació als mitjans públics, reclama la seva independència i sistemes de finançament estables i sostenibles.

Per tot plegat, cridem els treballadors del sector a donar suport als diferents actes que se celebraran l’1 i el 3 de maig, aplegant així les reivindicacions laborals i professionals, per un treball digne i per garantir el dret a la informació de la ciutadania. El dia 1 de maig convoquem a la manifestació central de Barcelona, a les 11:30 h., a Ronda Sant Pere / Passeig de Gràcia. Abans ens citem a les 11:15 h. davant la nova seu del sindicat, al c. Roger de Llúria nº 5 (a tocar de Plaça d’Urquinaona).

Les convocatòries a altres ciutat sóns :
TARRAGONA, 11.30 h, Estàtua dels Despullats
GIRONA, 12 h, Plaça de la Independència