El col·lectiu XNet ha presentat al Parlament de Catalunya la proposició de llei de protecció integral dels alertadors, que pretén protegir els que denunciïn casos de corrupció. La iniciativa pretén consolidar els sistemes de control i denúncies d’ irregularitats en el sector públic dins l’àmbit de la Generalitat i dels ens locals, així com en el sector privat a través de l’anonimat de les persones que revelen irregularitats, accions u omissions susceptibles de causar danys i amenaces a l’ interès general. A més de regular els canals de denúncia, també s’estableix quines obligacions han de complir els responsables públics i privats, així com les sancions que se’n deriven del seu incompliment.

La plataforma considera que denunciar abusos «no hauria de ser un acte heroic, hauria de ser la normalitat, tan assumida que el seu efecte dissuasori la faria gairebé innecessària». El punt de partida d’aquesta llei «ha estat extreure el més important de les millors lleis i recomanacions que existeixen en la matèria». En el context de la discussió de la Directiva Europea i de la llei –que XNET defineix com a Llei Stasi– al Congrés dels Diputats, «presentem aquesta proposició que recull els estàndards internacionals més alts per a un canvi efectiu i no cosmètic».

La proposta ha rebut el suport de gairebé tots els grups de la Cambra: ERC, JuntsxCat, PSC; Catalunya en Comú Podem i la CUP. La plataforma ha mostrat la seva satisfacció per l’ampli consens parlamentari que ha rebut aquesta iniciativa.