Els treballadors de les revistes Interviú i Tiempo, del Grup Zeta, han acordat en assemblea, per unanimitat, iniciar una vaga indefinida a partir del proper dimarts 21 de març, en protesta per l’anunci de l’empresa de reduir en un 40% els salaris i negociar-ho en només 15 dies.

Des de l’1 de gener de 2012, la plantilla suporta una reducció salarial del 6%, més un altre 10% de reducció per l’aplicació d’un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO). Aquestes mesures d’estalvi acaben el 31 de març d’aquest any i, segons l’acord signat per l’empresa i els representants dels treballadors, a partir d’aquesta data han de cobrar els salaris que percebien al desembre de 2011, abans d’aquestes retallades.

La direcció del Grup Zeta ha comunicat als representants dels treballadors que no pot complir aquest acord, a causa de la difícil situació econòmica de la companyia, i els ha proposat no solament prorrogar de nou aquesta reducció salarial –ja van pactar una pròrroga en 2014– sinó incrementar-la encara més. En el cas d’Edicions Zeta -l’empresa que edita Interviú i Tiempo– la proposta consisteix a incrementar la reducció salarial del 16% actual al 40%.

En una reunió celebrada dimarts passat 14 de març, els delegats de personal van demanar a l’empresa que retiri la seva proposta d’aplicar l’article 41 de l’Estatut dels Treballadors –que permet modificar substancialment el salari i altres condicions de treball en un termini de només 15 dies–, per negociar una decisió tan greu sense aquesta pressió. El director de Recursos Humans i Persones del grup, Carlos Jiménez Pérez, els va comunicar que no accepten retirar la seva proposta.

Després d’aquesta reunió, la pràctica totalitat de la plantilla va participar en una assemblea en la qual els seus representants van explicar la resposta negativa de l’empresa. Davant aquesta actitud de l’editora, la plantilla va acordar dur a terme una vaga de caràcter indefinit a partir del 21 de març, per 28 vots a favor, cap en contra i cap abstenció.

El Sindicat de Periodistes de Madrid (SPM) i la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), que participen en les negociacions com a assessors dels representants dels treballadors se solidaritzen amb els treballadors davant una proposta tan provocadora, irresponsable i poc seriosa com és la de reduir en un 40% els sous després de sis anys de retallada salarial sense que els responsables del Grup Zeta hagin estat capaços de buscar altres alternatives a la crisi per la qual passen.

L’empresa provoca el conflicte
El mateix clima es respira en altres empreses del grup Z ja que les propostes que s’han fet als respectius treballadors són en la mateixa línia. En alguns mitjans del grup s’estan estudiant les mesures a emprendre però el malestar és molt elevat i creixent en totes elles. El comitè d’empresa d’El Periódico de Catalunya denunciava avui mateix a través de les xarxes socials que «els directius del Grup Z i del diari mantenen ultimàtum fins 24 de març per rebaixar els sous en un 21%. Ens porten al conflicte».