El Fòrum d’Organitzacions de Periodistes (FOP), durant la seva reunió celebrada els 14 i 15 de juny a Madrid, ha considerat que la recent Trobada Europea de Mitjans organitzada pel Govern, amb motiu de la Presidència espanyola de la UE, i celebrat el passat 4 de juny, ha estat una gran oportunitat perduda per a afrontar amb serietat i responsabilitat la crisi i els reptes del sector de la comunicació.

El FOP expressa que l’anomenada Declaració de Madrid, signada a la finalització d’aquesta trobada per sis organitzacions empresarials i la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya (FAPE), recull un llarg catàleg de demandes de les patronals de premsa, ràdio i televisió per assegurar el seu negoci, mentre deixa pràcticament al marge la veu i les reivindicacions dels i les professionals que estan patint els pitjors efectes de la greu situació econòmica. Per això, la Federació Internacional de Periodistes (FIP), recorda el FOP, es va negar expressament a signar el document.

El FOP insisteix en la necessitat de promoure una taula plural i representativa per abordar el futur del sector dels mitjans de comunicació, en la qual puguin escoltar-se totes les veus implicades (des de l’àmbit empresarial, sindical, professional, usuaris/es, etc…) i que doni respostes a les necessitats de totes les parts per poder garantir la qualitat informativa exigible als mitjans que han d’estar al servei de la ciutadania. En aquest àmbit, el FOP ofereix la seva col·laboració amb la mateixa responsabilitat i voluntat de consens amb la qual ha proposat l’esborrany per a una Llei Orgànica de Garanties del Dret a la Informació de la Ciutadania.

Intrusismo periodístic en ‘Rock In Rio’
Així mateix, el FOP condemna les pràctiques intrusistes que castiguen especialment els reporters gràfics. Aquestes conductes arriben fins i tot a l’ús de menors, com ha succeït a Rock In Río amb la utilització d’estudiants d’una escola privada d’ensenyament audiovisual per a la presa d’imatges oficials que després es van distribuir als mitjans de comunicació. El FOP entén que la fiscalitat pot ser una eina eficaç per combatre l’intrusisme entre els periodistes free lance i ha acordat iniciar un estudi per a elevar propostes en aquest sentit.

15 de juny de 2010

* Integren el FOP les agrupacions de periodistes d’UGT i de CCOO, la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), els col·legis de periodistes de Catalunya i de Galícia i la UPIFC