La detenció la matinada de dimarts 16 de desembre de diverses persones a Barcelona i a altres ciutats, a més de l’escorcoll de la Kasa de la Muntanya i diversos ateneus llibertaris, va ser la notícia que centrava des de bon matí l’atenció informativa del dia. Un bon nombre de mitjans van fer seva la versió policial que parlava de la detenció d’integrants d’un «grup criminal» i contra el «terrorisme anarquista». El resultat va ser la criminalització gratuïta de diversos col·lectius i moviments socials. Alguns d’aquests mitjans, al llarg del dia, van anar corregint el seu tractament informatiu dels fets però ja s’havien vulnerat diversos principis recollits en els codi deontològic de la professió, teòricament assumits per les seves empreses. En definitiva, la mala praxis va fer que alguns mitjans no informessin dels fets amb prou equanimitat ni contrastant els continguts alarmistes i ideologitzats de la versió oficial.

L’SPC fa una crida a extremar el rigor informatiu davant de fets tan remarcables, sobretot després de les repetides experiències en què operacions policials similars contra diferents col·lectius socials han quedat en un no res en dies posteriors. Situacions d’aquesta mena són les que evidencien amb més claredat que mai la necessitat de regular el dret a la informació de la ciutadania, delimitant per llei els drets i deures dels informadors, en la línia de com ho està en la majoria de països del nostre entorn.

No a la ‘Llei mordassa’!
Aquesta polèmica coincideix amb l’aprovació al Congrés dels Diputats de la regressiva Llei de Protecció de la Seguretat Ciutadana, que suposa greus retallades de drets ciutadans i que limita la tasca dels professionals de la informació atorgant excessius poders als cossos de seguretat per determinar com l’han de fer.

L’SPC entén que amb la nova norma, els professionals de la informació hauran de buscar noves fórmules per garantir el dret a la informació de la ciutadania i que això passa també per no caure en la trampa de donar validesa absoluta a les versions oficials en casos com els d’ahir.

Per això, el sindicat s’adhereix a les convocatòries de manifestacions d’aquest dissabte 20 de desembre contra la Llei de Protecció de la Seguretat Ciutadana, més coneguda ja com a ‘Llei Mordassa’, i anima els seus afiliats i també la professió a participar-hi.

Barcelona, 17 de desembre de 2014