El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) celebrarà el dissabte 4 de febrer el seu IX Congrés que tindrà com a lema «Periodisme assetjat: Precarietat i desinformació». L’Ateneu Popular la Lleialtat Santsenca acollirà les sessions que culminaran amb l’elecció de la Junta Executiva que de dirigir el sindicat en els pròxims quatre anys.

Prèviament, l’SPC ha convocat una sessió oberta al conjunt de la professió per tractar una de les qüestions que més preocupen els i les professionals de la informació, com és la precarietat laboral que pateix el sector. Aquesta sessió, que té per títol «La precarietat, la xacra del periodigne» es durà a terme el dimarts 31 de gener i es farà de manera telemàtica. Diferents companys i companyes explicaran com es tradueix aquesta precarietat en diferents àmbits de la professió. El sindicat convida el conjunt de les organitzacions del sector a participar en aquest acte i promoure conjuntament mesures per revertir la situació laboral que enfosqueix la pràctica del periodisme.

L’SPC ha fet una enquesta a la seva afiliació per determinar quines són les principals qüestions que el sindicat hauria d’abordar en el seu congrés i que la pròxima junta hauria de tenir com a prioritàries. Les respostes rebudes destaquen la lluita contra la precarietat laboral: salaris baixos, jornades llargues, excés de feina….; la cobertura social dels i les periodistes a la peça, freelance, incorporant-los per llei al règim general de la seguretat social com amb altres col·lectius amb una organització de la feina similar i fixant als convenis i a la negociació col·lectiva les tarifes i les condicions de pagament. En tercer lloc, la defensa del periodisme de qualitat a partir de la regulació del dret a la informació de la ciutadania que estableixi els drets i deures dels i les professionals de la informació per tal que puguin garantir aquest dret. En quart lloc –d’un llistat de dotze opcions– l’afiliació ha assenyalat la defensa de la professionalitat i la independència dels mitjans públics de comunicació, i contra el control polític governamental.

Aquestes respostes són les que han fet que la Junta s’hagi plantejat la convocatòria d’una sessió prèvia al congrés oberta al conjunt de la professió centrada en la precarietat i en les diferents cares amb les quals aquesta es defensa. L’SPC convida als i les periodistes a participar-hi a través de l’enllaç https://us02web.zoom.us/j/85296756657?pwd=T1FDdTlCVHJtUHhNN0ZmYVA2Vm4ydz09#success

(Foto capçalera: Imatge del VIII Congrés de l’SPC, celebrat a la Casa de la Premsa. Autor foto: Joan Puig)