Un nou lliurament del col·lectiu Anonymous aporta més documents sobre el suposat seguiment a activistes i periodistes realitzats a les xarxes socials pel Cesicat

En l’última setmana el col·lectiu Anonymous ha filtrat més documents que mostren el seguiment d’activistes a les xarxes socials i que provindrien del Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya (Cesicat), organisme que depèn de la Generalitat de Catalunya, segons informa el El diario.es. A diferència de les filtracions anteriors, que mostraven seguiment d’activitat a la xarxa vinculada a esdeveniments concrets, en aquesta nova ocasióó destaquen un informe de set pàgines sobre el periodista Jordi Borràs i una referència a un informe d’investigació sobre el perfil de Twitter @Culebrae. A més, inclou un document on l’empresa TB Security (ara Incita Security) xifra en 9.064 euros (IVA no inclòs) el cost dels operatius de seguiment del mes de maig del 2012.

Aquest document parla de quatre operatius de seguiment, vinculats a les manifestacions de l’1 de maig, la cimera del Banc Central Europeu a Barcelona, ​​el 12M15M –les convocatòries que es van fer al voltant del primer aniversari del 15-M– i un operatiu anomenat «GECO: Col·laboració ciutadana», que faria referència a la polèmica web de delacions impulsada pels Mossos, que buscava identificar manifestants de la vaga general del 29 de març del 2012 fent públiques les seves fotos.

Diferents advocats ja han denunciat que la legislació de protecció de dades prohibeix elaborar fitxers on es classifiqui a les persones segons la seva ideologia. Des del Bufet Almeida, despatx d’advocats especialitzats en internet i una de les víctimes del seguiment, asseguren que el fet d’haver dedicat recursos públics podria implicar, a més, un delicte de malversació de fons. El Cesicat ha optat per mantenir el silenci respecte els documents. No obstant això, Dropbox ha retirat els arxius dels seus servidors sobre la base d’una reclamació de drets d’autoria d’aquest organisme.

Davant una trucada del fotògraf Jordi Borràs, sobre qui hi ha un minuciós informe de set pàgines en el qual s’especifiquen fins i tot les seves activitats comercials, que s’ha dirgido al cap de seguretat corporativa del Cesicat el qual no va voler ni confirmar-li ni desmentir-li l’autoria dels informes. Mentre, es negaven a pronunciar-se sobre l’autoria dels documents, assegurant que no respondrien a filtracions anònimes. L’advocat Carlos Sánchez Almeida, especialitzat en la matèria, assegurava en declaracions a Catalunya Plural que no es pot parlar d’espionatge, però que la llei de protecció de dades no permet fer arxius que revelin la ideologia de les persones. L’advocat denuncia que la situació seria especialment greu si es prova que s’han destinat fons públics a aquesta tasca.