S’ha presentat a Madrid el “Manifest en defensa de RTVE” dins del Cicle de Conferències sobre la Ràdio i Televisió Públiques que organitza el Fòrum Teledetodos, l’antiga Plataforma en Defensa de la Radiotelevisió Pública.

Alejandro Perales (Associació d’Usuaris de la Comunicació-AUC), integrant de la primera taula de debat, ha parlat de “continuació d’experiències anteriors” perquè, malgrat els avenços dels últims anys, “es veuen trets preocupants per al futur de la radiotelevisió pública, com el qüestionament del model de finançament o les propostes per reduir l’oferta de canals públics”. Ha demanat que aquesta nova experiència permeti debatre des del realisme i amb la participació àmplia de les organitzacions socials perquè “el desafiament és important”.

Per Héctor Maravall, (membre del Consell d’Administració de RTVE a proposta de CCOO), el nou model de la radiotelevisió pública estatal “no ha aconseguit l’estabilitat pressupostària que pretenia” en un panorama audiovisual que ha canviat considerablement en els últims anys, “sense pressió social perquè RTVE té nivells acceptables d’independència i pluralisme polític i sense que sigui una preocupació per al Govern”. Ha lamentat que segueixi sense haver-hi un contracte programa per a RTVE, “encara hi ha temps fins al 31 d’octubre” i ha exposat els objectius que té el que ha denominat “sector progressista del Consell d’Administració de RTVE”, a qui no ha identificat ni quantificat.

Context també europeu que ha repassat la intervenció de Joan Cuesta (ex treballador de RTVE) de la mà de resolucions del Parlament Europeu sobre el servei dels mitjans públics de comunicació “en un marc de creixent pressió política, finançament deficient i reputació minvant”, complementat amb el pluralisme intern dels mitjans, explicat per Rafael Díaz Arias (prejubilat de TVE), un valor en si mateix i “per compensar la reducció del pluralisme extern”.

Abans de la lectura del manifest per Francisca Sauquillo (Consell de Consumidors i Usuaris-CCU), Luis María González (CCOO) ha fet una crida a les organitzacions socials perquè exerceixin el dret d’accés.

A la segona taula, Enrique Bustamante (Catedràtic de la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat Complutense) ha agraït que s’activi aquesta defensa de la radiotelevisió pública “en moments de perillosa contrareforma que comporta fonts inestables de finançament per part del govern Zapatero , el ‘sarkoberlusconismo’ i les propostes del PP per eliminar el servei públic “. També han intervingut Santos Ruesga (conseller de RTVE proposat per UGT), Fernando Murillo (treballador de Canal Sur TV), Carlos Ponce (UGT) i Agustín García Matilla, per qui “no es pot permetre als depredadors del públic que facin el que vulguin, fins i tot des de la Llei General de la Comunicació Audiovisual, amb una barra lliure que no sembla que s’acabi mai”.

El manifest ja l’han signat l’SPM, SPC, SPA i la FeSP