Sense informació lliure no hi ha plena democràcia

La desproporcionada actuació policial davant la protesta d’un grup d’escolars de l’Institut Lluís Vives, de València, ha degenerat, un cop més, en l’agressió a professionals de la comunicació que cobrien els fets. No només han estat colpejats companys de Ràdio Nacional, Agència EFE i altres mitjans, sinó que en alguns casos també han estat insultats i vexats. Ja en els primers dies del conflicte, els periodistes van patir enormes dificultats per part dels cossos de seguretat per desenvolupar la seva tasca amb plena llibertat, com l’impediment a enregistrar imatges.

El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) denuncia que aquest comportament policial és un atac directe als principis democràtics més elementals. Sense informació lliure, la democràcia queda coixa. Impedir que els periodistes puguin desenvolupar la seva tasca en favor del constitucional dret a la informació de la ciutadania amb tota mena de coaccions és impropi d’una societat democràtica. Aquest és, per tant, un element més que avala que l’actuació policial, en el seu conjunt i en aquest cas de l’IES Lluís Vives, ha estat totalment desproporcionada i fora de mida.

És per això que l’SPC exigeix a les autoritats competents que esclareixin els fets, depurin les responsabilitats que s’escaiguin i prenguin les mesures necessàries perquè situacions com aquesta no es tornin a repetir. El Sindicat mostra la seva solidaritat amb els companys agredits i dóna suport a les organitzacions professionals valencianes en les accions que vulguin emprendre en defensa dels afectats per la violència policial.

Barcelona, 21 de febrer de 2012