El Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA-FeSP) mostra la seva preocupació per la denúncia de diversos professionals de la comunicació davant dels impediments per informar sobre l’arribada de persones immigrants en situació administrativa irregular i refugiats a les nostres costes.

En concret, els professionals subratllen la impossibilitat d’acostar-se a aquestes persones i de realitzar el seu treball d’informar lliurement per culpa de les autoritats portuàries i les forces i cossos de seguretat de l’Estat, que impedeixen l’accés amb tanques, furgons i cordons policials . A més, s’han documentat casos en què periodistes no han pogut gravar perquè els furgons de la Policia Nacional estaven col·locats de tal manera que impossibilitaven que es pogués gravar o prendre fotografies.

Aquestes accions, que impedeixen als periodistes i comunicadors realitzar la seva tasca, coincideixen amb diverses denúncies per part d’organitzacions socials i humanitàries del tracte que estan rebent les persones que desembarquen als nostres ports.

L’SPA recorda a les autoritats portuàries i la policia el sofriment, la por i el desconcert amb què arriben aquestes persones a Andalusia, així com les seves obligacions de prestar assistència humanitària i protecció, especialment a dones i nens. Molts d’ells fugen de situacions de conflicte armat i de persecucions i per tant s’han de respectar de forma escrupolosa les peticions d’asil i evitar la detenció d’aquestes persones, escorcolls i tracte denigrant, especialment de menors, així com deixar a les organitzacions humanitàries prestar-los l’assistència que necessitin.

El Sindicat de Periodistes d’Andalusia reclama a les autoritats portuàries andaluses i la Policia Nacional que garanteixin les facilitats necessàries als professionals de la comunicació per al desenvolupament de la seva activitat, especialment en l’accés a instal·lacions i la recollida de testimonis.

L’SPA considera que la transparència ha de guiar l’acció de les autoritats en l’arribada de persones immigrants en situació administrativa irregular i refugiats i que les traves imposades als periodistes no són més que dubtes que se sembren respecte al tracte que es dóna als mateixos, que no contribueixen a generar un clima de seguretat i solidaritat.