Davant els fets d’ahir que van afectar diversos mitjans de comunicació, el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) fa una crida a les instàncies judicials i policials a no extralimitar-se en les seves funcions amb motiu de les seves investigacions relacionades amb els mitjans de comunicació. L’SPC respecta les resolucions judicials però aquests dies s’han produït diverses situacions que han posat en qüestió l’adequació d’aquestes actuacions.

En alguns d’aquests mitjans, els agents policials van procedir a identificar els seus treballadors, fet que va provocar moments de tensió totalment innecessaris. En el registre d’algunes impremtes també es va procedir a la identificació dels informadors que la cobrien. Entenem que això no s’empara en la simple notificació d’un escrit judicial als responsables d’aquests mitjans sinó que s’emmarca en el que estableix la Llei de Seguretat Ciutadana, més coneguda com a Llei Mordassa, denunciada per antidemocràtica per un gran nombre d’organitzacions periodístiques i de drets humans, i per organismes com Nacions Unides.

L’SPC entén que el conflicte polític que es viu avui a Catalunya no pot ser utilitzat per no respectar un dret essencial com la llibertat d’expressió. I això passa si es confonen els requeriments judicials per no fer «publicitat o propaganda» del referèndum de l’1 d’octubre amb la persecució de les posicions que el reclamen. La llibertat d’expressió no ho empara tot però estem davant d’un cas en el qual només es fa una crida des d’una ideologia perfectament legítima.

Per aquestes raons i en aquests moments, l’SPC reclama que la judicialització del conflicte polític no es tradueixi en persecució de llibertats fonamentals com les d’expressió i de reunió.

Finalment, volem expressar la nostra solidaritat amb els companys i companyes que ahir es van veure intimidats per l’actuació dels agents policials que es van presentar als seus mitjans. Reclamem dels responsables d’aquests cossos que adoptin les mesures necessàries per tal que els agents no mostrin actituds agressives i amenaçadores amb els treballadors de la informació que compleixen el seu deure professional, més enllà de les decisions dels directius dels respectius mitjans i de la línia editorial que segueixin

16 de setembre de 2017