El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) lamenta que el període de consultes per a l’Expedient de regulació d’ocupació (ERO) d’El Periódico de Catalunya hagi acabat sense cap mena d’acord. Això s’ha produït fonamentalment per l’immobilisme de l’empresa que no ha ofert alternatives raonables viables, cosa que ha posat les negociacions en un carreró sense sortida.

Ara, la situació és incerta. Els treballadors es reuneixen avui en assemblea i decidiran les accions a emprendre. L’SPC, però, no pot deixar de denunciar els gravíssims efectes que tindrà aquest ERO en la plantilla i en el producte informatiu. Més enllà de la desorbitada xifra d’acomiadaments que es plantegen, l’expedient tindrà unes conseqüències nefastes en algunes de les seccions del diari, com són Fotografia, Català, Arxiu, Publicitat i Sistemes. En el cas de la de Català suposa pràcticament la desaparició de la secció –de fet, desapareix com a tal– i que la seva tasca ara passi a fer-se amb molt poca gent que haurà d’atendre, a més, altres feines. Un empobriment dràstic del control de qualitat només pot tenir una única conseqüència.

Pel que fa a la secció de Fotografia, la situació és força similar. No desapareix però en la pràctica és com si ho fes. Segons les previsions, perdrà un 75% dels 21 professionals que té actualment. En quedarà una xifra ridícula per atendre les necessitats d’un diari com El Periódico. L’única raó que avalaria aquesta decisió seria que l’empresa deixi d’apostar per una fotografia de qualitat i pròpia, limitant-se a agències i poca cosa més. El Periódico sempre s’ha caracteritzat per la gran qualitat dels seus reporters gràfics, premiats molts d’ells en prestigiosos certàmens de l’especialitat. Amb l’ERO, el diari perd un capital humà de gran valor, però en el cas de Fotografia, el preu és proporcionalment més car.

Deixar d’apostar per la qualitat fotogràfica, que és el que representa aquest ERO, és deixar d’apostar per la qualitat del diari. La fotografia és intrínseca a la premsa. És un error gravíssim. Aquest no és l’únic símptoma que evidencia que Grupo Z deixa de mostrar-se interessat en què El Periódico sigui un producte periodístic de qualitat. Una empresa periodística que fa un ERO que castiga el 46% de la plantilla no pot pretendre que els que queden puguin fer un diari al servei del dret a la informació de la ciutadania. Però en el cas de la secció de fotografia és discriminar un col·lectiu de manera injusta i immerescuda. Grupo Z ja ho va fer en el cas de l’ERO a l’Sport, on també va matxucar de manera especial aquest departament. On va un diari gairebé sense fotògrafs?

L’SPC és solidari amb tots i totes els/les treballadors i treballadores d’El Periódico i de manera molt especial amb les 177 persones amenaçades amb l’acomiadament, sigui quina sigui l’àrea on treballen. Compartim la inquietud de tots i totes. A l’espera del que decideixin les assemblees d’avui, volem fer una nova crida als responsables del diari a buscar contrarellotge una sortida acceptable per a la plantilla i menys discriminatòria per als col·lectius que proporcionalment surten més durament colpejats en aquest ERO.

Barcelona, 9 d’abril de 2018