La Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) ha autoritzat l’adquisició d’un 40% de les accions d’Emissions Digitals de Catalunya (EDC), que pertany al Grup Godó, i que explota el canal televisiu 8 TV. La Comissió no ha apreciat que aquesta operació influeixi en el desenvolupament de la competència a l’àrea d’emissió d’EDC. Quan es va conèixer l’existència d’un acord entre els dos grups de comunicació, el diari ARA va publicar que, d’aprovar-se l’operació, Mediaset es faria amb un 40% del capital d’aquesta societat i que participaria en la gestió. EDC estava participada fins ara, al 100% per Catalunya Comunicació, filial del Grup Godó amb un 93% del paquet accionarial. L’any passat es va produir la compra del 7% que no controlava i la venda d’idèntic percentatge de la societat Radiocat XXI, que explota les ràdios del grup del diari La Vanguardia.
El comte de Godó aspira a què Mediaset, que juntament amb Atresmedia controlen més del 80% de la publicitat televisiva a Espanya, es faci càrrec de la gestió publicitària del canal per tal que 8TV augmenti els seus ingressos, aprofitant la seva posició de poder en l’audiovisual espanyol. Per la seva banda, Mediaset milloraria la seva presència a Catalunya, on l’ús del català crea dificultats a l’emissió els seus anuncis en castellà, segons informa el digital Vozpópuli que cita fonts pròximes al Consell Audiovisual de Catalunya (CAC).
Aquest portal assenyala que «Les converses es van iniciar després del fracàs de Grup Godó en el seu intent de gestionar els espais publicitaris de TV3. Encara que l’acord semblava segellat, el Govern català va fer marxa enrere en el darrer moment en el procés d’externalització ja que els treballadors de la cadena, l’oposició política i el mercat van rebutjar l’operació des de bon començament».
Apel·lant a les mateixes fonts Vozpopuli comenta que els continguts de programes d’entreteniment de 8TB «són limitats»; i que «els seus gestors saben que, millorar això, implicaria una forta inversió que seria molt arriscat dur a terme donades les dificultats per rendibilitzar el canal». Així, el motiu d’aquesta aliança amb Mediaset, seria de moment purament publicitària, però no s’ha de descartar que en un futur hi hagi una més gran presència de productes televisius elaborats per Mediaset «per omplir una graella que presenta mancances pel que fa a producció pròpia», segons les fonts del CAC citades per Vozpopuli. Si 8TV incorpora continguts provinents de Telecinco i la Cuatro, això repercutirà, a més, en desequilibrar encara més la presència del català a la televisió en relació al castellà.
La web Comunicació21 apunta altres implicacions de l’acord com les que podrien afectar a TV3. Aquest portal suggereix que per a la televisió pública catalana, aquesta aliança «suposaria un nou perill per a la seva estabilitat, ja que, en un moment de recuperació dels ingressos publicitaris, s’hauria d’enfrontar a una nova oferta comercial amb preus a la baixa i a uns continguts televisius més competitius».
Però la concentració mediàtica, per definició i instint, no té límits. En aquests últims mesos s’està alertant a Itàlia que la multinacional de mitjans de comunicació Vivendi, propietari de Canal+ França entre altres, vol adquirir el grup que ara pertany a Silvio Berlusconi. Fins i tot s’apunta una oferta de 5.500 milions d’euros per fer-se amb el control de Mediaset i el seu negoci, molt rendible a Espanya. Aquesta maniobra però, segons publica El Confidencial Digital, ha desfermat la preocupació de les direccions dels canals espanyols de Cuatro i Telecinco.