La renúncia massiva del personal de Cahiers du Cinéma , la revista de cinema que va llançar la nouvelle vagui francesa, ha reavivat el debat a França sobre la possibilitat d’independència crítica d’un mitjà dels propietaris del qual són part interessada en unes altres camps de l’economia. El 27 de febrer passat, els seus 15 redactors i editors van anunciar la seva renúncia, al·legant que entenien que els nous propietaris suposen una amenaça per a la preuada independència de la revista.
«Els nous accionistes inclouen vuit productors que creen un conflicte d’interessos per a una publicació crítica», assenyalen els periodistes, «Siguin quins siguin els articles publicats, hi hauria una sospita d’interferència». El mes passat, la revista va ser venuda a un grup de 20 accionistes, gairebé un any després d’haver estat posada en el mercat per primera vegada pel propietari Richard Schlagman. Els nous propietaris estan dirigits per Grégoire Chertok, soci gerent del banc d’inversió Rothschild &.
Sobrenomenat «el banquer cinèfil», Chertok lidera un grup que inclou Xavier Niel, fundador de la companyia d’Internet Free i copropietari del grup Le Monde, que opera el diari del mateix nom; Marc Simoncini, fundador del lloc web de cites en línia Meetic; Hugo Rubini, cap de la companyia d’assegurances de cinema del mateix nom que cobreix el 40% de les produccions franceses; i Alain Weill, fundador del canal de notícies francès BFM TV, president i CEO de la companyia de telecomunicacions SFR Group, i propietari del diari L’Express.
El grup també inclou vuit productors de pel·lícules, entre els quals Pascal Caucheteux, fundador de Why Not Productions; Toufik Ayadi i Christophe Barral; Frédéric Jouve i Marie Lecoq de la productora Els Films Velvet; Réginald de Guillebon; i Marc du Pontavice. Per a la plantilla, la presència d’aquests noms en l’accionariat «independentment dels articles publicats sobre les pel·lícules d’aquests productors, se sospitaria de complaença».