Els treballadors de TVC valoraran aquesta setmana en diverses assemblees la proposta de preacord a què es va arribar, després d’un mes de negociacions, entre la direcció i el comitè d’empresa, que no el va ratificar. Per això, la darrera paraula la tindrà la plantilla que haurà de votar si o no al document en un referèndum que organitzarà el comitè i que es farà els dies 19 i 20 de maig.

Durant les últimes setmanes el comitè ha mantingut diverses reunions amb la direcció de TVC i la de la CCMA per intentar minimitzar la rebaixa en un 5% dels sous dels treballadors de les empreses de la Corporació durant dos anys a canvi de mantenir l’estabilitat de la plantilla i de la producció interna.

En una primera valoració, i davant l’anunci de CCOO i CGT que demanen votar no en el referèndum, la secció sindical de l’SPC a Televisió de Catalunya ha elaborat un comunicat en el qual explica, per iniciar la campanya, els “pros” de la proposta de preacord:

“Tancament del Conveni fins al 2012, amb manteniment de la plantilla reconeguda pel Consell de Govern el mes de març.

Pas a fix abans d’acabar juliol d’un nombre a determinar de contractats temporals que cobreixen places estructurals, en el marc de la comissió de contractació “ad-hoc” prevista en els acords del Conveni.

Compromís de la direcció de defensar en la negociació del futur Contracte Programa amb el Govern l’actual model de servei públic, el manteniment de la plantilla i el nivell actual de producció interna, xifrat en un 65%.

Comissió de viabilitat econòmica bimensual, amb presència de la direcció, per tractar de l’evolució dels estalvis a l’empresa i dels ingressos de publicitat.

Reunió de la Comissió Paritària de seguiment del Conveni a 1 de desembre de 2012 per estudiar les condicions i la fórmula de recuperació del poder adquisitiu perdut, arran de la retallada salarial del 5% contemplada en la proposta de preacord.

Transferència a TV3 abans d’acabar el 2011 dels treballadors de la CCMA traslladats fa uns anys en sentit contrari. Mentrestant el seu Conveni serà el de TVC, que tindrà àmbit d’empresa, i no de “grup d’empreses”.

Garantia d’un model de televisió pública que no és segur que es mantingui, sense el Conveni lligat, després que es reformi la Llei de la CCMA i es redueixi el Consell de Govern, com sempre de quotes polítiques però només dels més grans. Alguns vinculats a interessos privats incompatibles amb el manteniment de la televisió pública.

Subsidiàriament, el canvi possible a la direcció si no s’aprova la proposta de preacord pot tenir efectes immediats amb l’aterratge de comissaris polítics a Informatius situats des del Govern.”

Però aquest preacord també té alguns “contres”, el principal, la retallada salarial del 5%, proposada a més sense cap possibilitat d’afectar menys els salaris més baixos. Aquesta retallada és igual a l’aplicada als treballadors de la funció pública i als de l’ens CCMA, al quals ja se’ls va aplicar abans de l’estiu arran dels decrets aprovats pels governs espanyol i català l’any passat, tot i no ser funcionaris.

Durant la negociació d’aquestes setmanes tampoc s’ha avançat en la transparència dels sous del personal exclòs del conveni i que es manté així des de fa 27 anys per voluntat de l’empresa. Aquesta situació no ajuda que els treballadors entenguin els beneficis del seu sacrifici salarial si no poden comprovar que també hi ha retallades proporcionades entre els alts càrrecs i en quin percentatge, per veure que el pla d’austeritat afecta tothom.