La periodista congolesa Caddy Adzuba, guardonada aquest any amb el Premi Príncep d’Astúries de la Concòrdia, ha fet una crida a la comunitat internacional i a la societat espanyola perquè s’impliqui activament en la defensa de les dones i nenes dels seus país que sofreixen en el seu propi cos les conseqüències d’un guerra silenciada pels mitjans de comunicació, segons informa a la seva pàgina web el Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA). «El nostre país és molt ric, per això la guerra que sofrim des dels anys 90 és una guerra econòmica, perfectament dissenyada per acabar amb la prosperitat de la nostra terra», assenyalava Adzuba dimarts passat durant la conferència oferta a la Fundación Euroárabe de Granada sobre la Resolució 1325 de les Nacions Unides. Aquesta activista, que desenvolupa la seva tasca professional a Ràdi Okapi, una emissora de Nacions Unides al Congo, va explicar a un auditori ple i mut davant el testimoniatge directe de la periodista, que quan va esclatar la guerra, els homes no podien aconseguir feina per mantenir les seves famílies per la qual cosa les dones van prendre les regnes d’una economia informal que els permetia tirar endavant els seus fills. El disseny de l’estratègia bèl·lica va permetre que, amb l’eliminació de les dones, era més fàcil destruir el país, per això «el seu cos s’ha convertit en el camp de batalla i pateixen violacions, assassinats i horribles mutilacions que les incapaciten física i mentalment per sobreviure».

Les conferències de Caddy Adzuba, que ja va rebre al 2009 el Premi Julio Anguita Parrado organitzat per l’SPA, no deixen indiferents els auditoris que visita. El testimoni real i proper de la violència que pateixen dones i nenes al Congo, on moltes són retingudes com a esclaves sexuals pels rebels, esglaia. «Perdrem diverses generacions», explica, «perquè els petits són raptats pels rebels per convertir-los en nens soldats amb nou o deu i quan aconseguim rescatar-los, han passat la seva infància matant i es troben amb vint-i-dos o vint-i-tres anys sense cap futur perquè van ser trets de les seves escoles i no tenen cap formació pel que haurien de començar a aquesta edat amb un temari de primària». Les nenes es troben amb tres fills als quinze anys després de ser violades per grups d’homes pel que és impossible saber qui són els pares dels nens per demanar reparacions.

La guerra a la República Democràtica de Congo, a la qual la comunitat internacional ha donat l’esquena, té com a primer objectiu econòmic l’extracció de coltán, un mineral imprescindible per a la fabricació de telèfons mòbils molt apreciat per les multinacionals del sector, a la qual cosa cal sumar el mercuri i l’or. Sense cap explicació ni possibilitat de litigi, els congolesos són expulsats dels seus terrenys i les seves cases quan en el subsòl es descobreix el coltán. Si es neguen, simplement són assassinats.

Caddy Adzuba va inaugurar a la Fundación Euroárabe l’exposició del jove artista granadí Alejandro Vico, una obra basada en l’ús de pólvora per demostrar que aquesta substància es pot fer servir també amb finalitats pacífiques.